God åpning på Oslo Runway
Moods of Norway er på ny - og riktig kurs etter en tøff omstrukturering av selskapet i fjor. Denne uken åpnet de visningene på Oslo Runway. Og som vanlig skilte de seg ut. Mens andre viste kolleksjonene for neste høst, kom Moods med antrekk man kunne gå i butikkene og kjøpe en time etterpå.
- Ting skjer så kjapt i motebransjen at det ikke lenger nytter å vise klær i februar som kommer i butikken til høsten. Vi kutter mellomledd, flytter deler av produksjonen til Europa og gjør flere andre grep i vår design- og produksjonsprosess som gjør at vi kan snu oss raskere for å henge med og være aktuelle: 5-6 uker fra ferdig design til produktene ligger i butikk. Og mesteparten av dette er transporttid fordi det blir for dyrt med flyfrakt. Med mer produksjon i Europa kuttes tiden ytterligere, sier adm. direktør i Moods of Norway, Jan Egil Flo.
- Med denne omleggingen følger vi mange av de store, internasjonale aktørene, som for eksempel Tom Ford. Trendene skapes på gata og på sosiale medier. Det går raskt, og vi må omstille oss for å henge med, slår Flo fast.
Kolleksjonen som ble vist i Operaen er frisk, humoristisk og med umiskjennelig Moods-DNA, men mer dempet og klassisk uten de voldsomme sprellene som gjerne kom fra gjengen fra Stryn for noen år siden.
Fire visninger
Moods of Norway, Veronica Vallenes, Johnny Love og By Timo viste sine kolleksjoner på første dag av Oslo Runway. Veronica Vallenes har hatt visninger i København i fire år, og var godt fornøyd med å få vist sin nye kolleksjon på norsk jord for første gang. En minimalistisk kolleksjon med mye svart, hvitt og print. Johnny Love viste sin styrke på ytterjakker, jeans og konfeksjon, mens By Timo skilte seg ut med sine vakre, varme og fargerike kjoler og antrekk med sterkt bohem- og 70-tallsinspirasjon.
Nøkternt preg
Prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen i This is PR, var lykkelig og fornøyd etter at visningene kom i gang i går. Stor pågang fra det norske motemiljøet og flere representanter fra internasjonal motepresse bidro sterkt til at hun smilte bredt.
Operaen er en flott arena for å vise norsk design. Oslo Runway vil vise det beste av nrosk design for bransjen og nasjonal og intrnasjonal presse, uten for mye glamour, kjendisfokus og stæsj. De startet nøkternt og forsiktig i kulturkirken Jacob i fjor høst, og har beholdt den nøkterne stilen også etter flyttingen til Operaen. Rammene er enkle og minimalistiske. Et litt kuriøst utslag av den nøkterne tonen var goodiebags med blant annet makrell i tomat på den første visningen. Det var nok bokstavelig talt uvant kost for mange.