Iben gjør seg klar for utlandet
Anh Marthe Storheil har truffet godt med Iben, som hun lanserte for to år siden. Merket er blitt godt tatt imot av stadig flere norske butikker, og nå er hun klar til å ta neste skritt, ut av Norge.
Anh Marthe og hennes medarbeidere er ferdig med innsalget for høsten og forbereder vår og sommer 2017.
- Vi går fra å levere to til fire kolleksjoner i året. Dette for å kunne tilpasse varepakken mer etter sesong og hyppigere tilby kunden nyheter i butikk. Vi har truffet svært godt i Norge og har mange fornøyde kunder som følger med på oss, noe vi er veldig takknemlige for. Vi har brukt litt tid, men føler oss nå sterke på eget uttrykk og DNA. Utviklingen videre er spennende, både med tanke på utvidelsen av kolleksjonene og tilpasningen mot et europeisk marked vi ønsker å eksportere til. Vi har blant annet utviklet en ny jeanslinje vi er meget stolte av; topp kvalitet og produsert i Italia. Dette var viktig for oss i forkant av et utrykk på eksportmarkedet. Vi har blitt medlem av Norwegian Fashion HUB, en samling av norske selvstendige merker, også kalt ”Moteklyngen”. Medlemskapet har gitt oss ny og viktig kunnskap. Moteklyngen bidrar med kunnskapsverktøy så vi kan kvalitetssikre prosessene våre, videre spisse merkets DNA og ikke minst: løfte hodene og planlegge framover. Nå føler at vi har utviklet Iben til det det skal være. Også med tanke på eksport, sier Anh Marthe Storheil.
Hun har en meget travel hverdag: småbarnsmor, kreativ leder på Iben, daglig leder for Storheil Agenturer og i tillegg innehaver av butikken Støy i Fredrikstad. Hun har fem ansatte på agenturvirksomheten, to på Iben og seks på Støy.
Kvalitet og holdbarhet
- Hva slags type er Iben?
- Iben er den dama som ikke kan entre et rom uten å gjøre seg bemerket. Hun har en ”tomboy” mentalitet, er frisinnet og tilbakelent, og hun lar seg ikke diktere av verken jantelov eller flyktige trender. Iben symboliserer vår indre rampejente! Men hun er også en fokusert type som er søkende, og som lar seg inspirere av kunst, musikk, reiser og design. Kort fortalt er hun en type som de fleste vil være litt mer av.
- Noen stikkord om høstens kolleksjon?
- Vi har hentet inspirasjonen til høstens kolleksjon fra britisk, maskulin skredderkunst blandet med 70-tallets upretensiøse boho-jente. Kolleksjonen består av komfortable funksjonsplagg der detaljer og materialkvalitet står i fokus. Holdbarhet og lang levetid blir stadig viktigere, og vi har lagt vekt på rene ullkvaliteter og ”langtids-levende” snitt. Fargehistorien er viktig, og hovedfargen er en dyp mosegrønn med aksenter som bordeaux og dype blåtoner. Stilen er ren og enkel med flere print, skinn og myke kvaliteter man vil leve i. Vi lanserer også den nye jeans-linjen med høsten kolleksjon.
Mange sterke merker
I tillegg til Iben har Storheil Agency mange sterke danske merker i sin portefølje; Second Female, Just Female, Jane Kønig og Coster Copenhagen, med Second Female som det største merket.
- Hvordan fungerer kombinasjonen å selge eget merke og ha agentur på andre merker?
- Vi har vært meget nøye på å velge merker som står godt sammen men som uttryller et eget DNA og historie. Merkene fungerer selvstendig mot sine målgrupper uten å konkurrere med hverandre. På denne måten kan vi utforme ulike strategier. Her er alle merkene likestilte –