Bik Bok med #sjekkdeg-kolleksjon

For å oppfordre unge kvinner til å sjekke seg og unngå livmorhalskreft, har Bik Bok designet en egen #sjekkdeg-kolleksjon i samarbeid med Kreftforeningen.

Publisert

Hvert år får rundt 370 kvinner livmorhalskreft. En enkel livmorhalsprøve kan avdekke alvorlige celleforandringer og forebygge kreftformen.

For å øke bevisstheten rundt hvor viktig det er å ta livmorhalsprøve, har Bik Bok laget en kolleksjon der 10 prosent av omsetningen går til Kreftforeningens #sjekkdeg-kampanje – som Thea Steen startet da hun ble kreftsyk i 2015.

–Kreftforeningen gjør et veldig viktig arbeid med #sjekkdeg-kampanjen og vi er stolte over vårt samarbeid. Med Theas sterke historie i bunn, er vårt mål å spre kunnskap og samle inn midler til det viktige arbeidet med å få flere jenter til å sjekke seg, sier Emma Gustafsson, markedssjef i Bik Bok.

Kolleksjonen som er utarbeidet av Bik Bok består av syv plagg og syv accessoarer. Den byr på både collegegenser, topper, sokker, armbånd, totebag, lue, skjerf og en regnjakke. Thea Steens sterke og viktige sitater går som en rød tråd gjennom hele kolleksjonen og kan sees på flere av kolleksjonens produkter.

–Vi har ingen garanti for ikke å få kreft, men livmorhalskreft kan forebygges ved å ta livmorhalsprøve. Unge kvinner er dårligst til å sjekke seg og det er blant dem livmorhalskreft øker mest. Ved at Bik Bok lager denne flotte kolleksjonen får vi muligheten til å være synlige med #sjekkdeg-budskapet i butikker over hele landet. Og budskapet er heldigvis enkelt; bestill time hos legen når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Da Thea Steen startet #sjekkdeg-kampanjen sammen med Det Nye og Kreftforeningen for tre år siden, ønsket hun at flest mulig skulle ta livmorhalsprøve. Gjennom kampanjen har hun inspirert tusenvis til å sjekke seg, og mange har unngått å få livmorhalskreft. Thea Steen døde selv av sykdommen i 2016, bare 26 år gammel.

Powered by Labrador CMS