Lindex investerer i femtech for kvinners helse og velvære

Lindex lanserer Female Engineering – et nytt merke som tilbyr innovative produkter som er utviklet for å forbedre kvinners velvære gjennom ulike livsstadier.

Publisert

Som en del av satsingen på femtech har selskapet kjøpt en majoritetsandel i oppstartselskapet Spacerpad og deres patentsøkte innovasjon innen menstruasjonsbeskyttelse. Investeringen er en del av selskapets innsats for å skape nye forretnings- og vekstmuligheter basert på Lindex’ unike undertøyskompetanse, samt dets høyere formål – å styrke og inspirere kvinner.

Susanne Ehnbåge. (Foto: Lindex)
Susanne Ehnbåge. (Foto: Lindex)

- Vår lange erfaring som undertøysselskap har gitt oss unik kunnskap om kvinnekroppen, og gjort oss til eksperter innen passform, komfort og kvalitet. Ved å bruke kompetansen vår på nye måter, investerer vi nå i femtech med Female Engineering-merket, som blant annet tilbyr innovativt absorberende undertøy utviklet for å møte kvinnens behov gjennom alle stadier i livet. Femtech er et nytt og veldig spennende marked for oss. Det skaper nye, bærekraftige vekstmuligheter basert på Lindex’ styrker og unike kompetanse”, sier CEO i Lindex, Susanne Ehnbåge.

Female Engineering-produkter er basert på flere år med forskning og utviklingsarbeid av undertøyseksperter i Lindex, sammen med forskere, tekstilprodusenter og innovatører innen produkter og materialer. Et utvalg av Female Engineering-produkter vil lanseres i sommer. Produktene vil være tilgjengelige på lindex.com, og i løpet av høsten vil de også være tilgjengelige på femaleengineering-official.com og i utvalgte Lindex-butikker.

Attraktivt vekstmarked

- Med Female Engineering i Lindex’ merkevareportefølje, posisjonerer vi oss i et attraktivt vekstmarked med stort potensial. Det er en viktig milepæl i det dedikerte arbeidet vårt om å støtte kvinner gjennom livet, og som ble født fra vår undertøysarv, samt et høyere formål – å styrke og inspirere kvinner. Female Engineering er virkelig banebrytende – de innovative og bærekraftige produktene med patentert teknologi fokuserer på å møte kvinners behov gjennom livsfaser og utfordringer som menstruasjon, graviditet, barseltid, amming, overgangsalder og inkontinens. Disse behovene har ikke blitt møtt på denne måten før. Lanseringen er begynnelsen på en interessant reise som vil fortsette å utvikles i samarbeid med kundene våre”, sier Susanne Ehnbåge.

Investerer i Spacerpad

Lindex’ investering i femtech fortsetter med oppkjøpet av en majoritetsandel i oppstartsselskapet Spacerpad AB. Spacerpads mål er å bekjempe mensfattigdom og fremme bærekraftig forbruk. Spacerpad har utviklet en type gjenbrukbar mensbeskyttelse med en helt ny patentsøkt innovativ teknologi. Selskapet drives av Lena Berglin, førsteamanuensis innen Design og materialpraksis ved Tekstilhøyskolen, Høyskolen i Borås, og Karin Högberg, førstelektor innen sykepleie.

- Kvinnen og hennes behov betyr alt for oss i Lindex. Spacerpad har en unik ressurs og mulighet med det gjenbrukbare bindet. Det føles utrolig spennende å bli investorer og partnere i dette selskapet. Vår felles ambisjon er å gjøre det mulig for denne innovative mensbeskyttelsen å nå jenter og kvinner som lever i mensfattigdom, og dermed bidra til å styrke kvinner og jenter, sier Susanne Ehnbåge. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS