Match ble årets butikkjede
Match vant prisen for "Årets butikkjede 2016" på Kjøpesenterkonferansen på Fornebu.
De nominerte ble valgt ut blant en lang rekke butikkjeder i Norge, og det er kjøpesenterbransjen selv som stemmer frem de aller beste. Prisen deles ut av Nordic Council of Shopping Centers.
Til grunn for utvelgelsen lå blant annet kjedenes omsetningsutvikling, service, butikkutforming, markedsføring, konsept og evne til fornyelse. I tillegg må kjeden oppleves om en god og aktiv samarbeidspartner for kjøpesentrene. Foruten Match var Kitch´n og Mester Grønn i finalen.
I juryens begrunnelse heter det blant annet: "Med lange «tradisjoner» innen faget - preget av hard konkurranse med økt press på marginer – har årets vinner klart å videreutvikle og befeste sin markedsposisjon.Kjeden oppleves konstruktiv i samarbeidet med kjøpesenteret, gjennom å utarbeide nye løsninger for butikkene med mål om å skape den beste kundeflyten og kjøpsopplevelse for kjeden og senterets kunder. Årets vinner har evnet å utarbeide et meget sterkt og konkurransedyktig konsept med høy merkekjennskap også på egne varemerker. De har kolleksjoner tilpasset det norske markedet, og evner å treffe bredt fra sør til nord. Årets vinner har gjennom å finstille konseptet, tilpasse butikkenes størrelse, samt optimalisere drift oppnådd en imponerende omsetningsøkning på 13% - hele 11.4 % over sitt bransjesnittet."
All de tre kjedekonseptene til Voice, VIC, Match og Boys of Europe har hatt en positiv utvikling de siste to årene. Match økte antall butikker i 2015, hadde en sterk omsetningsøkning og har også god utvikling hittil i år.
− Kjøpesenterbransjen er i rivende utvikling, og er avhengig av kjeder og leietakere som bidrar positivt i denne utviklingen. Et kjøpesenters suksess er avhengig av summen av sine leietakeres prestasjon. Denne prisen er svært viktig fordi den gir små og store butikker og kjeder mulighet til å lære av de aller beste, sier Hilde Maren Schjager i Nordic Council of Shopping Centers.
Det ble delt ut en rekke priser på Kjøpesenterkonferansen. Jekta i Tromsø ble kåret til årets kjøpesenter. Oasen, Bergen, fikk prisen for beste driftsteam, Gulskogen senter fikk pris for beste markedskampanje og Amanda Senter gikk til topps i åpen klasse.