Rekordresultat i Lindex

Lindex presenterer sin delårsrapport for fjerde kvartal og hele året 2021, og rapporterer det høyeste salget noensinne og det beste justerte driftsresultatet i selskapets historie. Lindex øker lønnsomheten i alle salgskanaler og forretningsområder.

Publisert

Lindex’ driftsresultat for 2021 økte med 114 prosent og utgjorde 690 MSEK, noe som er mer enn det dobbbelte sammenlignet med både 2020 og 2019 (323 MSEK 2020, 340 MSEK 2019). Lindex’ justerte driftsresultat for 2021 økte med 132 prosent og utgjorde 748 MSEK (323 MSEK 2020, 370 MSEK 2019).

- I dag rapporterer vi Lindex’ høyeste salg noensinne, både for fjerde kvartal og for hele året 2021. Vi rapporterer også det beste justerte årsresultatet i Lindex’ 68-årige historie. En fremragende prestasjon takket være alle ansattes fantastiske engasjement, store kundefokus og drivkraft, sier CEO Susanne Ehnbåge.

Bedre i alle kanaler

Susanne Ehnbåge
Susanne Ehnbåge

- Vi økte lønnsomheten i alle salgskanalene og forretningsområdene våre, til tross for stadige restriksjoner og tøffe utfordringer for de fysiske butikkene som opplevde periodiske nedstengninger i enkelte markeder. Vi avsluttet året med en veldig sterk salgsøkning for fjerde kvartal på over 25 prosent. Det at vi også økte salget og resultatet i forhold til 2019, året før pandemien traff, er et klart budskap om styrke. Jeg er ekstremt stolt over hva vi i Lindex har oppnådd sammen, sier Ehnbåge.

Lindex' salg for fjerde kvartal økte med 25,5 prosent i lokal valuta, og med 25,4 prosent i SEK. Sammenliknet med samme periode i 2019, økte salget med 8,8 prosent i lokal valuta. Salget for hele året 2021 økte med 16,8 prosent i lokal valuta og med 15,9 prosent i SEK. Sammenlignet med året 2019, økte salget med 4,1 prosent i lokal valuta. Lindex viser bedre salgsvekst enn markedet for alle de nordiske salgslandene.

Øker på nett

Moteselskapet fortsatte den sterke veksten på nett, med en økning på 47,0 prosent i 2021. Det digitale salget utgjorde 20,6 prosent av Lindex' totale salg i 2021, sammenlignet med 15,6 prosent året før og 6,6 prosent i 2019.

Femtech

I løpet av det siste året har Lindex gjort viktige fremskritt i bærekraftsløftet sitt og den sirkulære transformasjonen. Utviklingen av nye bærekraftige forretnings- og vekstmuligheter er en viktig del av moteselskapets arbeid. Lindex har gjort en stor innsats i investeringen sin av femtech.

- Det å være en del av femtechs marked, med Female Engineering-merket, er en spennende investering der vi bruker teknologi og innovasjon til å utvikle tilbudet vårt med kvinnens behov i fokus, og der vi skaper nye bærekraftige vekstmuligheter. Vi har store ambisjoner fremover på vår reise som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap. I tråd med den langsiktige strategien vår, planlegger vi å gjøre omfattende strategiske investeringer de kommende årene for å muliggjøre betydelig vekst, mens vi fortsetter transformasjonen vår til en mer bærekraftig virksomhet med sterk lønnsomhet. Viktige investeringer vil skape langsiktig robusthet i den stadig skiftende bransjen vår, hvor vi vil fortsette å stå sterke og klare for fremtiden, sier Susanne Ehnbåge. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS