Gøril H. Florvaag
Susanne Holen
Utgått på dato
Boikott black Friday er utgått på dato. Det har også black Friday.
Det nærmer seg den tiden på året igjen hvor stadig flere
hint om black Friday dumper ned i innboksen til landets butikkdrivere, samt
sentrums- og senterledere med påminnelser om å gjøre store forberedelser og innkjøp
til black Friday.
Kronikk
Gøril H. Florvaag, Butikkutvikler.no.
Kronikken gir uttrykk for forfatterens meninger
I en tid med økte priser, hevede renter og skal vi si …en litt
avventende forbruker, vil antageligvis noen butikker skilte med tidenes black
Friday salg! Andre vil forsøke å gå sine «egne veier» ved å være «kjerringa mot
strømmen» og boikotte black Friday.
Men dette er ikke en tekst for eller imot l black Friday
eller de som velger å boikotte den. Dette er en vennlig påminnelse om at både
black Friday og boikott black Friday har gått ut på dato.
Skriker ikke den prispressede forbruker etter lavere priser?
Tja. En god deal er aldri feil, men i 2023 er det på tide at
butikkdriverne, landets sentrums- og senterledere tar innover seg at
forbrukeren ikke bare har endret sine innkjøpvaner, men også sine grunner
for å kjøpe.
Det globale markedsundersøkelsesbyrået Mintel utpekte
allerede i januar 2021 Nisjebutikkens dag som en av de viktige trendene i
Norge. Hvorfor vi kjøper har blitt viktigere enn noen gang.
Nisjebutikkenes dag har av mange blitt sett på som en
motvekt til black Friday fordi dette er en dag som IKKKE har noe med tilbud å
gjøre. Men nisjebutikkens dag er så mye mer enn det. Det er ingen sutrete
handle lokalt-kampanje. Det er en bevisstgjøringskampanje laget for de selvstendige butikkene for å
hjelpe de nå ut til sine kunder med et budskap som treffer noe i hjertet hos
forbrukeren. Markeringen av denne dagen handler om valgfrihet, levende steder
og unike handleopplevelser. Fokus er ikke
på pris, men på alt det andre butikkene står for og byr på. Og står man side
ved side får man synlighet og ikke minst fellesskap med butikkdrivere over hele
landet.
Cialdinis fem prinsipper for påvirkning gjelder fremdeles,
men vi har å gjøre med et komplekst vesen: dagens forbruker. Da må også alt som
kommuniseres fra butikk spille på flere strenger enn bare pris.