Aclima vant merket for god design. Fra venstre salg/markedsansvarlig Lars Eivind Johansen, produktansvarlig Kari Høgemo, Lars Monsen og daglig leder Hans Petter Jacobsen.
Lars Monsen - Anarjohka fra Aclima

Lars Monsens erfaringer i klesformat

Design med et særegent uttrykk og spreke farger. Dette kjennetegner ullundertøyserien Lars Monsen - Anarjohka fra Aclima, som vant merket for god design denne uken.

Publisert

– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspartneren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.

De utviklet et design som understreker merinoullundertøyets røffe karakter og som gjør at klærne skiller seg ut i butikkhyllene. I tillegg har de tilført plaggene smarte detaljer basert på Monsens egne villmarkserfaringer, for eksempel integrerte lommer til batterier, ekstra ullag på utsatte steder og hemper for tørkehenging i telt.

Til utlandet

– Design av produktene har vi gjort selv i samarbeid med Lars. Prosjektet gikk i høyt tempo. Fra idé til lansering og innsalg til utvalgte butikker brukte vi under et halvt år, sier han.

Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000 plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.

– Vi regner med en økning på minst 50 prosent i 2016. Vi har begynt med eksport av produktene gjennom eksisterende kjeder og distributører, for eksempel gjennom Sveriges mest anerkjente friluftsspesialist Naturkompaniet. Der merker vi at det er designet på produktene som faller i smak. Lars Monsen som frontfigur er mindre viktig, siden han er mindre kjent i utlandet. Til høsten lanserer vi en egen damekolleksjon i samme serie, sier Johansen.

«Ytterst vellykket»

Norsk Design - og Arkitektursenters jury skrev følgende om kolleksjonen:

«Her gjennomsyrer en sammenhengende filosofi prosessen fra idé til ferdig produkt. Form og funksjon følger hverandre tett. En rekke funksjonelle og gjennomtenkte detaljer basert på Lars Monsens egne erfaringer fra røft friluftsliv er godt integrert i helheten. Plagget har integrerte lommer til elektronikk og batterier, et ekstra ullag på utsatte steder og strikken i livet har ullforing. Vi mener det er et troverdig grep å

bruke Monsens erfaringer. Bruken av klare farger reflekterer en maskulin identitet. Det gjør at plagget skiller seg tydelig fra konkurrentene og gir bred kommersiell appell. Mange vil like disse produktene. Selskapet har en svært god miljøprofil. Hensynet til miljøet er gjort godt rede for, med gjenbruk av materialer, bruk av naturmiljøer og sertifiserte miljøsertifikater hos underleverandører. Ytterst vellykket.»

Powered by Labrador CMS