0115-liten-tekstilforum

Flere bein å stå på

Fra tekstilforum 1/2015: «Alle må være forberedt på å jobbe hardere for å kunne oppnå samme resultater som før.»

Publisert

Du kan skrive inn kommentarer nederst

Marginene krymper i alle ledd. Det gjelder alle ledd i verdikjeden. Vi ser det over alt. Også på Tekstilforums liste over de mest lønnsomme butikkene, hvor også de aller best og mest solide sliter med å oppnå de samme resultatene som året før. Vi hører det daglig i rapporter og tilbakemeldinger fra butikker som innrømmer at de sliter tungt, og fra agenter og leverandører som bruker mer tid og ressurser for å få solgt inn samme volum som før, og som i tillegg sliter med å få inn penger de har utestående hos sine kunder.

Kort og brutalt sagt betyr det at alle må være forberedt på å jobbe hardere for å kunne oppnå samme resultater som før. Og ikke minst, å jobbe smartere. For mange betyr det å sørge for å ha flere bein å stå på, å integrere netthandel i den fysiske butikken og tenke nytt og kreativt for å tilfredsstille kundenes stadig økende krav.

Men det nytter ikke at man ukritisk lemper inn nye produktgrupper i butikken eller hopper på den siste trenden eller den siste gode ideen. Man må balansere og sørge for at man behersker det man driver med.

I denne utgaven av Tekstilforum kan du lese om mange gode eksempler på hvordan man kan jobbe smartere og finne nye konsepter. Som Frøken Pedersen på Jessheim, som tilbyr klær, sko, interiør og gaver, frisør, sminke og styling. En naturlig kombinasjon, ettersom innehaveren er utdannet frisør og stylist før hun startet med klær. Eller nisjebutikken Kjoledamen i Stavanger, som tilbyr klær og tilbehør i 40- og 50-tallsstil, og som henter nærmere halvparten av omsetningen på et nettsalg hvor kundene føler at de mottar en gave når de får pakken på døra.

På leverandørsiden er det interessant å lese om hvordan Trent Invest bygger opp et merkevarehus med ti merker under samme tak i et showrom som er til forveksling lik et butikklokale, og som har tette bånd mellom engrossalg og sin egen butikk i Paleet, hvor de får testet ut merkene og høstet erfaringer før de selger det ut til andre butikker.

Et godt eksempel er også Blender Agency, som har vokst med rakettfart de siste årene og passerer 500 millioner i omsetning takket være en god miks av high endmerker, satsing på egne merker i samarbeid med andre og etablering av butikker sammen med sine største merker.

Ove Hansrudtekstilforum

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS