tekstilforum0410_stor

Gjør trendbyrået deg klokere?

Blir vi noe klokere av å lytte til trendbyråene? Er det mulig å finne en retning og ta beslutninger om sin kommende kolleksjon med utgangspunkt i trendbyråenes bøker og konferanser? De fleste vil svare tja.

Publisert

Selvsagt kan det være nyttig å lytte til trendguruene for å få det store overblikket, tenke langsiktig og få inspirasjon. Men det er flere svakheter ved byråenes budskap.

Et titalls byråer av en viss størrelse konkurrerer i Europa. De jobber omtrent på samme måte og bruker mye av de samme teknikkene og det samme utgangsmaterialet for å komme fram til sine prognoser. Hovedtrendene blir stort sett de samme hos alle byråene, naturlig nok. Man presenterer det gruppert rundt noen få temaer, gjerne fire, som skal omfatte hele motebildet. Dermed blir det for generelt, med vage og luftige formuleringer som kan tolkes på flere måter, for å tilfredsstille flest mulig brukere. Og dermed tilfredsstiller de ingen.

Motebildet har forandret seg. Tidligere gikk de aller fleste i samme retning. I dag er hele poenget å finne en egen stil og eget særpreg. Selv om hovedtrenden er den samme, er det viktig å skille seg ut.

Derfor er det kanskje ikke så rart at byråene sliter mer enn før med å fylle opp sine konferanser. Det er flere årsaker. Tilgangen på informasjon er helt annerledes enn før vi hadde internett. Nå er det enklere å følge med på det som skjer på egen hånd. I hvert fall til et visst nivå. Krise og tøffe tider gjør at færre er villige til å betale de stive prisene som forlanges. Det blir stadig større enheter i bransjen. Store leverandører og kjeder har ressurser til selv å samle informasjon og skaffe seg et godt beslutningsgrunnlag. De har så store kolleksjoner og så hyppige oppdateringer underveis i sesongen at butikkene kan ha muligheter til å velge og variere ut fra lokale forhold.

For den enkelte frittstående innkjøper er det andre forhold som spiller inn, og som ingen trendbyråer kan bistå med: Kunnskapen om eget marked og egne kunder.

Det kan være langt viktigere ballast når neste kolleksjon skal kjøpes inn enn luftige helgarderinger fra et trendbyrå.

- Ove Hansrud

Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum nummer 4 2010

Klikk her for å betille abonnement på tekstilforum

Her kan du laste ned bladet elektronisk

"
Powered by Labrador CMS