tekstilforum_forside_12_09

Velkommen til Trend Spesial!

Tekstilforums nye trendutgave tar sikte på å gi bransjen informasjon om trender og nyheter slik at du har bedre tid på å forberede deg til messene i januar og februar.

Publisert

I tillegg til variert dekning av trendene for neste høst og vinter, belyser

vi mer overordnede, langsiktige utviklingstrekk både når det gjelder mote og butikkdrift. Trend Spesial er blant annet resultatet av en samarbeidsavtale mellom Tekstilforum og danske Pej-gruppens fagblad Tøj. Pej-gruppen har markert seg som Skandinavias ledende trendbyrå og er derfor en verdifull samarbeidspartner for bladet.

Trend Spesial vil komme to ganger i året, i desember og juni for å bidra med å gi trendinformasjon i forkant av messene.

Tekstilforum vil komme med færre, men fyldigere utgaver neste år.Trendutgaven kommer i en tid hvor det er viktigere enn noen gang å holde seg godt orientert. I denne utgaven bringer vi en oversikt over omsetning og resultat i kjedene og de mest lønnsomme detaljistene. Noe som ikke er spesielt lystelig lesning.

Store deler av bransjen sliter med fallende marginer. Både kjeder og frittstående kjøpmenn opplevde at driftsmarginene skrumpet inn i fjoråret, og at tendensen har holdt seg i år. Derfor er det vært viktig å utøve godt kjøpmannskap, manøvrere klokt og finne sin egen vei for å unngå å bli sittende med svarte-Per. (Les: For store varelagre og for lav bruttofortjeneste).

På vår liste over de mest lønnsomme selskapene i bransjen er det alltid noen gjengangere i toppen. Gode kremmere som driver godt og fornuftig og leverer solide resultater år etter år.

En av dem er Eikhi på Bryne, som i fjor høst utnyttet begynnende kriseangst hos leverandørene, fikk forhandlet fram gode kjøp og avsluttet fjoråret med svært godt salg og høy bruttofortjeneste i november og desember, da de fleste andre slet tungt. For de dyktigste finnes det alltid løsninger.

Abonnement på Tekstilforum kan du bestille her

"
Powered by Labrador CMS