Lederartikkel:

DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
«Det har aldri vært viktigere å skape gode kundeopplevelser». Slik lyder det fra et samstemt korps av retaileksperter. Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang.
Hva er egentlig kundeopplevelse? Jo, det er DEG! Selvsagt du som eier og driver butikken, og som har ansvaret for at opplæring i service og kundeopplevelse blir en daglig foreteelse, ikke en årlig pliktøvelse. Men også at hver enkelt medarbeider har lyst, motivasjon og faglig ballast nok til å være seg selv foran kunden, våge å «bruke» seg selv, ta mot henne som en gjest og utnytte sin kompetanse og erfaring for å gi henne den servicen som gjør at hun får den opplevelsen i praksis som ekspertene snakker om i teorien.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang. At ledelsen sørger for at service står på dagsorden hver dag, slik at noen brenner for og tar ansvar for at kundemøtet alltid blir diskutert og holdt aktuelt.
Det er grunnen til at vi i Tekstilforum starter to nye fagserier i denne utgaven: Serviceskolen, som gir grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. Og «Jakten på lønnsomheten», en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.
Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen. Den som gjør at kunden går ut igjen med en følelse av at hun fikk mer enn forventet, og kommer tilbake raskere enn du kunne våge å håpe på.
Flere lederartikler:
-
Bytter fra Nü til Plu
På papiret er det bare et par bokstaver som skiller, men i butikken er det forskjeller. – Dette er den varen kundene våre har spurt om, sier Lise Selbæk etter å ha byttet fra Nü til Plu.
-
Icebug reduserer klimaavtrykket med solenergi
Den svenske skoprodusenten Icebug hjelper skofabrikker i Vietnam med å legge om til solenergi.
-
Tise på topp i innovasjon
Norske forbrukere mener bruktklær-appen Tise var Norges mest innovative selskap i 2024. Men forbrukernes dom er likevel at varehandelen generelt henger etter i innovasjonstakt.
-
Tar tre år til
Kjellman Tekstil tar tre år til på Fornebu. I sommer snakker Martin Kjellman varmt om sokkene sine.
-
Norske fritidsklær produseres i Myanmar – stemplet som et av verdens verste land
Selskapene bak flere norske merkeklær velger å fortsette produksjonen i Myanmar, til tross for advarsler fra LO og FNs arbeidslivsorganisasjon.
-
Timi of Sweden lanserer hårtilbehør
Det svenske smykke- og tilbehørsmerket Timi of Sweden lanserer nå hårpynt som ny produktkategori.