Lederartikkel:

DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
«Det har aldri vært viktigere å skape gode kundeopplevelser». Slik lyder det fra et samstemt korps av retaileksperter. Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang.
Hva er egentlig kundeopplevelse? Jo, det er DEG! Selvsagt du som eier og driver butikken, og som har ansvaret for at opplæring i service og kundeopplevelse blir en daglig foreteelse, ikke en årlig pliktøvelse. Men også at hver enkelt medarbeider har lyst, motivasjon og faglig ballast nok til å være seg selv foran kunden, våge å «bruke» seg selv, ta mot henne som en gjest og utnytte sin kompetanse og erfaring for å gi henne den servicen som gjør at hun får den opplevelsen i praksis som ekspertene snakker om i teorien.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang. At ledelsen sørger for at service står på dagsorden hver dag, slik at noen brenner for og tar ansvar for at kundemøtet alltid blir diskutert og holdt aktuelt.
Det er grunnen til at vi i Tekstilforum starter to nye fagserier i denne utgaven: Serviceskolen, som gir grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. Og «Jakten på lønnsomheten», en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.
Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen. Den som gjør at kunden går ut igjen med en følelse av at hun fikk mer enn forventet, og kommer tilbake raskere enn du kunne våge å håpe på.
Flere lederartikler:
-
Norsk ull på vikende front – industrien roper varsku
Den norske ulla har blitt en knapp ressurs. På tross av økende etterspørsel fra kles- og tekstilprodusenter, faller produksjonen av norsk ull dramatisk.
-
Høst/vinter 2025 fra Once Untold
Kolleksjonen Falling: Whispers of Autumn henter sin inspirasjon fra høstens fengslende landskap.
-
Icebug lanserer ny grepsteknologi for vintersko uten pigger
Denne vintersesongen introduserer Icebug en ny, piggfri grepteknologi på en rekke skomodeller.
-
Skiklær fra Brgn
Med vinterkolleksjonen Brgn Snow lanserer Brgn skiklær. Kolleksjonen inkluderer samarbeid med Helene Olafsen og Fam Irvoll på capsule kolleksjonen Brgn Snow x Daae Studio.
-
Kattnakken er testpiloter for gjenbruksemballasje i netthandelen
Målet er at flest mulig kunder skal sende emballasjen tilbake, slik at den kan brukes på nytt.
-
Høst/vinter 2025 fra Envelope1976
Envelope1976 sin AW25-kolleksjon, «Nonchalant Reverie», vender tilbake til merkets kjerne: Basisplagg i høy kvalitet og skandinavisk minimalisme.