Lederartikkel:
DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
«Det har aldri vært viktigere å skape gode kundeopplevelser». Slik lyder det fra et samstemt korps av retaileksperter. Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang.
Hva er egentlig kundeopplevelse? Jo, det er DEG! Selvsagt du som eier og driver butikken, og som har ansvaret for at opplæring i service og kundeopplevelse blir en daglig foreteelse, ikke en årlig pliktøvelse. Men også at hver enkelt medarbeider har lyst, motivasjon og faglig ballast nok til å være seg selv foran kunden, våge å «bruke» seg selv, ta mot henne som en gjest og utnytte sin kompetanse og erfaring for å gi henne den servicen som gjør at hun får den opplevelsen i praksis som ekspertene snakker om i teorien.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang. At ledelsen sørger for at service står på dagsorden hver dag, slik at noen brenner for og tar ansvar for at kundemøtet alltid blir diskutert og holdt aktuelt.
Det er grunnen til at vi i Tekstilforum starter to nye fagserier i denne utgaven: Serviceskolen, som gir grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. Og «Jakten på lønnsomheten», en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.
Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen. Den som gjør at kunden går ut igjen med en følelse av at hun fikk mer enn forventet, og kommer tilbake raskere enn du kunne våge å håpe på.
Flere lederartikler:
-
Hos Josefine overtar Motekroken
GOL / BEITOSTØLEN: Hos Josefine på Gol har kjøpt Motekroken på Beitostølen. Butikken vil fremover drives under navnet Hos Josefine – avdeling Beitostølen.
-
Icebug gir 86 000 kroner til norsk natur etter årets anti-black friday
For sjette året på rad nektet Icebug å gi rabatter under black friday. Strategien om å selge til fullpris og gi bort omsetningen resulterte i ny rekord.
-
Datoen for Oslo Runway 2026 er klar
-
Forsvaret har bestilt ullundertøy til over 1 milliard fra Janusfabrikken
Janusfabrikken i Arna i Bergen har vunnet en flerårig kontrakt om levering av ullundertøy til Forsvaret med en maksverdi opp mot nesten 1,2 milliarder kroner.
-
Berlin-inspirert eleganse fra Carl Gross
Carl Gross henter inspirasjon fra Berlin i sin nye høst-/vinterkolleksjon for 2026 – en by der rått møter raffinert.
-
Fellesskap fra Line of Oslo
Kolleksjonen «Stronger Together» handler om fellesskap, om verdien av å stå sammen, og om kraften som oppstår når kvinner heier på og løfter hverandre.