Lederartikkel:

DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
«Det har aldri vært viktigere å skape gode kundeopplevelser». Slik lyder det fra et samstemt korps av retaileksperter. Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang.
Hva er egentlig kundeopplevelse? Jo, det er DEG! Selvsagt du som eier og driver butikken, og som har ansvaret for at opplæring i service og kundeopplevelse blir en daglig foreteelse, ikke en årlig pliktøvelse. Men også at hver enkelt medarbeider har lyst, motivasjon og faglig ballast nok til å være seg selv foran kunden, våge å «bruke» seg selv, ta mot henne som en gjest og utnytte sin kompetanse og erfaring for å gi henne den servicen som gjør at hun får den opplevelsen i praksis som ekspertene snakker om i teorien.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang. At ledelsen sørger for at service står på dagsorden hver dag, slik at noen brenner for og tar ansvar for at kundemøtet alltid blir diskutert og holdt aktuelt.
Det er grunnen til at vi i Tekstilforum starter to nye fagserier i denne utgaven: Serviceskolen, som gir grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. Og «Jakten på lønnsomheten», en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.
Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen. Den som gjør at kunden går ut igjen med en følelse av at hun fikk mer enn forventet, og kommer tilbake raskere enn du kunne våge å håpe på.
Flere lederartikler:
-
Kjærlighetserklæring til Oslo
Pierre Roberts KAPSEL SS22 er en kjærlighetserklæring til Oslo og omfavner alle byens sider.
-
Klarna og Vogue Scandinavia inngår nordisk samarbeid
Klarna inngår et samarbeid med den skandinaviske utgaven av motemagasinet Vogue.
-
DOGA deler ut designstøtte
DOGA (Design og Arkitektur Norge) deler hvert år ut designstøtte til inkluderende bærekraftig design. Kravet til designstøtten er at det benyttes profesjonell designkompetanse og en inkluderende designmetodikk.
-
Skechers åpnet sin fjerde butikk – vil vokse i Norge
Skechers har enn så lenge fire konseptbutikker i Norge – senest på Østfoldhallene – og legger opp til en videre ekspansjon.
-
Name It åpnet i Sandefjord og vil inn i flere kjøpesentre
Etter at Name It åpnet på Hvaltorvet midt i Sandefjord, er senteret blitt stinn brakke. Name It satser på videre kjedevekst i norske kjøpesentre. Konkurransen innen barneklær oppleves som mindre enn for butikker med klær for voksne.
-
Steen & Strøms jubileumsutstilling blir eksamen for kreative studenter
Steen & Strøm er Europas eldste department store. Det ble åpnet i 1797, og markerer i år sitt 225 års-jubileum. Det skal blant annet markeres med en stor vindusutstilling som følger historien fra 1797 til i dag. Bak utstillingen står studenter fra Retail Design ved Fagskolen Kristiania.