Lederartikkel:

DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
«Det har aldri vært viktigere å skape gode kundeopplevelser». Slik lyder det fra et samstemt korps av retaileksperter. Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang.
Hva er egentlig kundeopplevelse? Jo, det er DEG! Selvsagt du som eier og driver butikken, og som har ansvaret for at opplæring i service og kundeopplevelse blir en daglig foreteelse, ikke en årlig pliktøvelse. Men også at hver enkelt medarbeider har lyst, motivasjon og faglig ballast nok til å være seg selv foran kunden, våge å «bruke» seg selv, ta mot henne som en gjest og utnytte sin kompetanse og erfaring for å gi henne den servicen som gjør at hun får den opplevelsen i praksis som ekspertene snakker om i teorien.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang. At ledelsen sørger for at service står på dagsorden hver dag, slik at noen brenner for og tar ansvar for at kundemøtet alltid blir diskutert og holdt aktuelt.
Det er grunnen til at vi i Tekstilforum starter to nye fagserier i denne utgaven: Serviceskolen, som gir grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. Og «Jakten på lønnsomheten», en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.
Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen. Den som gjør at kunden går ut igjen med en følelse av at hun fikk mer enn forventet, og kommer tilbake raskere enn du kunne våge å håpe på.
Flere lederartikler:
-
Tenk som en kunde … hvis du klarer
Retailere som vil utvikle det de driver med, bør av og til ta av de profesjonelle brillene og prøve å se verden som en kunde, anbefaler retailrådgiveren Ian Scott.
-
Bon Dep styrker organisasjonen
Bon Dep henter ny Head of Finance fra Hugo Boss, Marketing Manager fra Publicis og PR Manager fra Tom Wood.
-
Icebugs høstkolleksjon: oppdaterte favoritter og helt nye modeller
Med lanseringen av årets høstkolleksjon har Icebug utviklet sko som kombinerer funksjonalitet og komfort – tilpasset både helgeturer og en aktiv hverdag.
-
Datoene er klare for neste CIFF og Norwegian Fashion Week
-
Rekordår med seks designpriser til Helly Hansen
Helly Hansen har mottatt seks Red Dot designpriser i år. Det er største antallet priser utendørsmerket har vunnet på ett enkelt år.
-
Gjør landbruksavfall om til tekstiler
Forskere ved Chalmers Tekniska Högskola i Sverige har utviklet en metode for å produsere tekstilfibre fra landbruksavfall – som hvetehalm og havreskall.