Lederartikkel:

DU er den gode kundeopplevelsen
LEDER: «Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen.»
«Det har aldri vært viktigere å skape gode kundeopplevelser». Slik lyder det fra et samstemt korps av retaileksperter. Om butikken skal overleve viruskriser og en stadig økende konkurranse med internasjonale nettbutikker må man skape den gode opplevelsen for kundene og kunne by på noe spesielt. Noe man nesten ikke finner andre steder. I hvert fall om man bestiller klær og sko fra en bærbar PC.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang.
Hva er egentlig kundeopplevelse? Jo, det er DEG! Selvsagt du som eier og driver butikken, og som har ansvaret for at opplæring i service og kundeopplevelse blir en daglig foreteelse, ikke en årlig pliktøvelse. Men også at hver enkelt medarbeider har lyst, motivasjon og faglig ballast nok til å være seg selv foran kunden, våge å «bruke» seg selv, ta mot henne som en gjest og utnytte sin kompetanse og erfaring for å gi henne den servicen som gjør at hun får den opplevelsen i praksis som ekspertene snakker om i teorien.
Det handler om å gjøre de små tingene riktig hver gang. At ledelsen sørger for at service står på dagsorden hver dag, slik at noen brenner for og tar ansvar for at kundemøtet alltid blir diskutert og holdt aktuelt.
Det er grunnen til at vi i Tekstilforum starter to nye fagserier i denne utgaven: Serviceskolen, som gir grunnleggende innføring i, og gode råd om kundebehandling og hvordan man skaper en serviceopplevelse som er bedre enn det kunden forventer. Og «Jakten på lønnsomheten», en artikkelserie som gir økt forståelse for hva man gjør og ikke gjør for å skape lønnsom drift, øke bruttofortjenesten få trofaste kunder og en hyggelig bunnlinje.
Når vi etter et tøft halvår må innse at Korona-pandemien ennå ikke har sluppet taket, og vi må belage oss på å kjempe videre i en annerledes hverdag i mange måneder, er det ekstra viktig å skape den gode kundeopplevelsen. Den som gjør at kunden går ut igjen med en følelse av at hun fikk mer enn forventet, og kommer tilbake raskere enn du kunne våge å håpe på.
Flere lederartikler:
-
Temu: Lave priser lokker – men kvaliteten er enda lavere
Lave priser er Temus viktigste fortrinn. Men over halvparten av de spurte i en ny undersøkelse mener likevel at kvaliteten på varene er lav også i forhold til prisen. – Vi får svært gode tilbakemeldinger fra kundene, svarer Temu, som imøtegår kritikk for lav produktsikkerhet.
-
Slår et slag for ukrainsk mote
Mote kombineres med støtte i vanskelige tider. Næringsminister Cecilie Myrseth håper mange bruker muligheten til å se på ukrainsk mote og design.
-
Gull til Røros-ull
Røros Tweed er tildelt prisen som Årets merkevarebygger. Dette skjedde under bransjedagen til Norsk Industri Designindustrien.
-
Har gjort skitrøya til moteplagg – nå kan de få designpris
De lykkes så godt med merkevarebyggingen at unge mennesker har begynt å bruke skitrøya deres som byklær. Nå er Swix nominert til høythengende bransjepris.
-
Norsk parkdress-prosjekt fikk FN-pris
Liis.com gjør det mulig for småbarnsforeldre og barnehager å leie parkdresser som kan leveres inn igjen når de er blitt for små eller slitt. Nå har de mottatt prisen «FNs Best Practice Zero-Waste-Initiative».
-
Motehuset Prada kjøper Versace
Det italienske motehuset Prada sier de har inngått en avtale for å kjøpe rivalen Versace for 1,25 milliarder euro.