Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Du MÅ ikke ha det

LEDER: – Det merket MÅ vi bare ha. Et utsagn jeg har hørt mange ganger fra ulike typer butikker. Det stemmer sikkert i mange tilfeller. Men bare hvis du MÅ ha det fordi varene går kjapt ut av butikk og du tjener godt med penger på dem.

Publisert

Du MÅ absolutt ikke ha det hvis bare en liten del av dine kunder kjøper det av og til. Du MÅ i hvert fall ikke ha det hvis du ikke tjener noe særlig på det. Og du MÅ absolutt ikke ha det bare fordi du har kjøpt det av samme, hyggelige selgeren i mange år.

Det er messetid, og dermed tid for å granske seg selv, de merkene du har i butikken og hva du tjener og eventuelt taper på dem. Det er på tide å skaffe seg oversikt, gjerne se butikken litt i fugleperspektiv og sette seg i kundenes sted og sjekke ut hvilket inntrykk de har. Ingen enkel øvelse, men høyst nødvendig. Og for svært mange butikker er konklusjonen at de har for mange merker, for mye av «litt av alt», og at de ikke er flinke nok til å prioritere og satse på det som kan gi butikken et løft og øke bruttofortjenesten.

2015 har vært et brutalt år for mange, både leverandører og butikker. Nettopp derfor er det på tide å prioritere hardere og stille tøffere krav. Både til seg selv og leverandørene sine. De merkene – og leverandørene – som ikke innfrir, har du ikke råd til å fortsette med. Det er ikke bare de produktene du bestiller og får levert på døra som avgjør hvordan det neste året blir for deg. Det er i høyeste grad hvordan merket og produktene fungerer i ditt marked. Og ikke minst leveringsdyktighet, lager- og logistikksystemer, suppleringsmuligheter og leverandørens vilje til å være en langsiktig samarbeidspartner, ikke bare en selger, som vil være helt avgjørende.

Tekstilforum skal kåre årets everandør under Moteuka. Da er det nettopp kombinasjonen av produktkvalitet, trendriktige kolleksjoner, leverings- og suppleringsdyktighet, service og oppfølging ute hos kundene som avgjør hvem som går til topps. Kår årets leverandør du også. Gå kritisk gjennom leverandørmassen og vurder den kombinasjonen av produktkvalitet, leveringskvalitet og service de r kan levere. Kår de beste og prioriter dem i innkjøpet. Nedprioriter eller kutt de som ikke innfrir.

Lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 1/2016

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Powered by Labrador CMS