Lederartikkel:
Nå må vi «stå han av»!
Det er sagt at koronapandemien har gjort at vi har gjort et femårsbyks på fem måneder når det gjelder teknologiutvikling og bruk av digitale hjelpemidler. Det stemmer. Når vi nå er inne i andre smittebølge og alt kan se skikkelig svart ut, er det viktigere enn noensinne å kunne utnytte digitale verktøy og kombinere det med alt du, dine medarbeidere og ditt nettverk har av kreative ideer og innspill for å «stå han av». For det er det det handler om for mange akkurat nå: Å «stå han av» og overleve en mørketid som er mer dyster enn noen gang.
Husk at de kreative, gode løsningene ikke kommer sprettende av seg selv. Og slett ikke ved å trekke seg tilbake og sitte å sture over verdens elendighet inne på bakrommet eller kontoret.
Derfor gjelder det å utnytte de teknologiske og digitale verktøy som er kjappe og rimelige å ta i bruk. Men enda viktigere er det å mobilisere optimisme og kreativitet for å finne gode løsninger for å få kunder til å forstå at det ikke er livsfarlig å gå i butikken bare man opptrer fornuftig i tråd med smittevernreglene. Dessverre er det en viktig jobb akkurat nå, etter mange skremsler i media og en lite gjennomtenkt uttalelse fra statsministeren om «å holde seg mest mulig hjemme og handle på nett».
Husk at de kreative, gode løsningene ikke kommer sprettende av seg selv. Og slett ikke ved å trekke seg tilbake og sitte å sture over verdens elendighet inne på bakrommet eller kontoret. Nå er det svært viktig at du som leder inspirerer og aktiverer dine medarbeidere ved å utøve ledelse på en måte som gjøres best ved å dele inn ordet ledelse i tre: Le – del – se.
Sørg for å få humør og entusiasme inn i organisasjonen. Del ideer og innspill. Se medarbeiderne og sørg for å involvere dem. Og ikke minst: Bruk nettverket ditt for det det er verd: Snakk med og utveksle ideer med leverandører, bransjekolleger og andre forbindelser. Vær åpen og spill på lag – også med kreditorene dine. De gode løsningene kommer lettere i et godt fellesskap enn i ensomhet.
For å si det med poeten Trygve Skaug: Jeg lover, jeg veit det går over…
Flere lederartikler
-
EU innfører «Temu-toll»: – Norge kan bli dumpingplass
Framtiden i våre hender jubler over EUs nye gebyr på småpakker fra utlandet, først og fremst Kina – men frykter at det vil føre til dumping i Norge.
-
Neste års høst og vinter fra CG - Club of Gents
For CG - Club of Gents markerer AW26 starten på «Voyage Series» – en toårig designfortelling som tar utgangspunkt i to forskjellige byer.
-
Unngår salg – tjener mest i landet
Svart fredag finnes ikke her. Hans Mote satser på riktige innkjøp, unngår salg og sitter igjen med solid overskudd. Her er listen over Norges mest lønnsomme butikker.
-
Dette er Årets farge 2026
Det globale fargesystemet Pantone har lansert Årets farge 2026: 11-4201 Cloud Dancer
-
Fortell om nyhetene dine!
Neste nummer av Tekstilforum er klart for moteuke i månedsskiftet januar-februar. Har du nyheter å fortelle om? Nå er det på tide å sende dem til oss!
-
Hos Josefine overtar Motekroken
GOL / BEITOSTØLEN: Hos Josefine på Gol har kjøpt Motekroken på Beitostølen. Butikken vil fremover drives under navnet Hos Josefine – avdeling Beitostølen.