Lederartikkel:

Nå må vi «stå han av»!
Det er sagt at koronapandemien har gjort at vi har gjort et femårsbyks på fem måneder når det gjelder teknologiutvikling og bruk av digitale hjelpemidler. Det stemmer. Når vi nå er inne i andre smittebølge og alt kan se skikkelig svart ut, er det viktigere enn noensinne å kunne utnytte digitale verktøy og kombinere det med alt du, dine medarbeidere og ditt nettverk har av kreative ideer og innspill for å «stå han av». For det er det det handler om for mange akkurat nå: Å «stå han av» og overleve en mørketid som er mer dyster enn noen gang.
Husk at de kreative, gode løsningene ikke kommer sprettende av seg selv. Og slett ikke ved å trekke seg tilbake og sitte å sture over verdens elendighet inne på bakrommet eller kontoret.
Derfor gjelder det å utnytte de teknologiske og digitale verktøy som er kjappe og rimelige å ta i bruk. Men enda viktigere er det å mobilisere optimisme og kreativitet for å finne gode løsninger for å få kunder til å forstå at det ikke er livsfarlig å gå i butikken bare man opptrer fornuftig i tråd med smittevernreglene. Dessverre er det en viktig jobb akkurat nå, etter mange skremsler i media og en lite gjennomtenkt uttalelse fra statsministeren om «å holde seg mest mulig hjemme og handle på nett».
Husk at de kreative, gode løsningene ikke kommer sprettende av seg selv. Og slett ikke ved å trekke seg tilbake og sitte å sture over verdens elendighet inne på bakrommet eller kontoret. Nå er det svært viktig at du som leder inspirerer og aktiverer dine medarbeidere ved å utøve ledelse på en måte som gjøres best ved å dele inn ordet ledelse i tre: Le – del – se.
Sørg for å få humør og entusiasme inn i organisasjonen. Del ideer og innspill. Se medarbeiderne og sørg for å involvere dem. Og ikke minst: Bruk nettverket ditt for det det er verd: Snakk med og utveksle ideer med leverandører, bransjekolleger og andre forbindelser. Vær åpen og spill på lag – også med kreditorene dine. De gode løsningene kommer lettere i et godt fellesskap enn i ensomhet.
For å si det med poeten Trygve Skaug: Jeg lover, jeg veit det går over…
Flere lederartikler
-
Kjærlighetserklæring til Oslo
Pierre Roberts KAPSEL SS22 er en kjærlighetserklæring til Oslo og omfavner alle byens sider.
-
Klarna og Vogue Scandinavia inngår nordisk samarbeid
Klarna inngår et samarbeid med den skandinaviske utgaven av motemagasinet Vogue.
-
DOGA deler ut designstøtte
DOGA (Design og Arkitektur Norge) deler hvert år ut designstøtte til inkluderende bærekraftig design. Kravet til designstøtten er at det benyttes profesjonell designkompetanse og en inkluderende designmetodikk.
-
Skechers åpnet sin fjerde butikk – vil vokse i Norge
Skechers har enn så lenge fire konseptbutikker i Norge – senest på Østfoldhallene – og legger opp til en videre ekspansjon.
-
Name It åpnet i Sandefjord og vil inn i flere kjøpesentre
Etter at Name It åpnet på Hvaltorvet midt i Sandefjord, er senteret blitt stinn brakke. Name It satser på videre kjedevekst i norske kjøpesentre. Konkurransen innen barneklær oppleves som mindre enn for butikker med klær for voksne.
-
Steen & Strøms jubileumsutstilling blir eksamen for kreative studenter
Steen & Strøm er Europas eldste department store. Det ble åpnet i 1797, og markerer i år sitt 225 års-jubileum. Det skal blant annet markeres med en stor vindusutstilling som følger historien fra 1797 til i dag. Bak utstillingen står studenter fra Retail Design ved Fagskolen Kristiania.