Lederartikkel:

Nå må vi «stå han av»!
Det er sagt at koronapandemien har gjort at vi har gjort et femårsbyks på fem måneder når det gjelder teknologiutvikling og bruk av digitale hjelpemidler. Det stemmer. Når vi nå er inne i andre smittebølge og alt kan se skikkelig svart ut, er det viktigere enn noensinne å kunne utnytte digitale verktøy og kombinere det med alt du, dine medarbeidere og ditt nettverk har av kreative ideer og innspill for å «stå han av». For det er det det handler om for mange akkurat nå: Å «stå han av» og overleve en mørketid som er mer dyster enn noen gang.
Husk at de kreative, gode løsningene ikke kommer sprettende av seg selv. Og slett ikke ved å trekke seg tilbake og sitte å sture over verdens elendighet inne på bakrommet eller kontoret.
Derfor gjelder det å utnytte de teknologiske og digitale verktøy som er kjappe og rimelige å ta i bruk. Men enda viktigere er det å mobilisere optimisme og kreativitet for å finne gode løsninger for å få kunder til å forstå at det ikke er livsfarlig å gå i butikken bare man opptrer fornuftig i tråd med smittevernreglene. Dessverre er det en viktig jobb akkurat nå, etter mange skremsler i media og en lite gjennomtenkt uttalelse fra statsministeren om «å holde seg mest mulig hjemme og handle på nett».
Husk at de kreative, gode løsningene ikke kommer sprettende av seg selv. Og slett ikke ved å trekke seg tilbake og sitte å sture over verdens elendighet inne på bakrommet eller kontoret. Nå er det svært viktig at du som leder inspirerer og aktiverer dine medarbeidere ved å utøve ledelse på en måte som gjøres best ved å dele inn ordet ledelse i tre: Le – del – se.
Sørg for å få humør og entusiasme inn i organisasjonen. Del ideer og innspill. Se medarbeiderne og sørg for å involvere dem. Og ikke minst: Bruk nettverket ditt for det det er verd: Snakk med og utveksle ideer med leverandører, bransjekolleger og andre forbindelser. Vær åpen og spill på lag – også med kreditorene dine. De gode løsningene kommer lettere i et godt fellesskap enn i ensomhet.
For å si det med poeten Trygve Skaug: Jeg lover, jeg veit det går over…
Flere lederartikler
-
Odlo lanserer digitale produktpass – starter med fransk lovgivning
Det sveitsiske sportsklesmerket Odlo, opprinnelig grunnlagt i Norge, har inngått samarbeid med Trimco Group for å styrke sporbarheten i sine produkter gjennom digitale produktpass (DPP).
-
Close to My Heart er tilbake på NFC
De har vokst ut av lokalene i Oslo. Nå flytter Close to My Heart tilbake til Fornebu.
-
Lederskifte i Aclima
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima.
-
Oslo Runway fyller 10 år
Feirer med nærmere 60 norske designere, kunstnere og merker på det offisielle programmet.
-
Olymp lanserer «The Preppy Club»: En hyllest til sommerstil og sporty eleganse
Vår/Sommer 2026-kolleksjonen kombinerer business, fritid og klubbstemning i en moderne tolkning av preppy-stilen.
-
Klättermusen lanserer kunstnerisk merkevarekampanje
Det svenske friluftsmerket Klättermusen løfter frem slitesterkt design som kunst i ny kampanje.