Vær tøff og ta deg bedre tid!

LEDER: Det er messetid. Innkjøpere kommer til Oslo og legger igjen mange millioner av kroner og investerer i det de skal leve av det neste halvåret.

Publisert

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 4/2019:

Men dessverre kan det virker som om mange er mer opptatt av å komme raskest mulig hjem igjen enn å jobbe planmessig, grundig og kreativt for å kunne øke omsetning og inntjening neste sesong som kan bidra til å fornye butikken og skape nye opplevelser for kundene.

Derfor tillater jeg meg å komme med følgende utfordring til deg som innkjøper: Forbered deg bedre enn forrige gang. Vit hva du tjener og taper penger på. Sett opp innkjøpsbudsjett – og hold det. Vær tøffere mot deg selv og mot leverandørene. Prioriter de beste, det vil si de som har de merkene og varene og de betingelsene som passer inn i ditt butikkonsept. Det som bidrar til å gjøre din butikk bedre og mer fristende for kundene.

Ta deg bedre tid, ikke ras fra showrom til showrom i full fart. Sett av tid til å se på nye merker. Pass på at du kjøper inn noe som frisker opp, noe fargerikt som lyser opp i butikken og fanger kundenes interesse, slik at butikken din ikke blir for kjedelig.

Innkjøperne klager over at leverandørene ligger for spredt, slik at det går med for mye tid og penger til transport mellom showrommene. Det er riktig. Men som innkjøper kan du sikkert redusere transportkostnadene om du planlegger bedre slik at du får tatt alle leverandørene i samme område samme dag. Men leverandørene kan gjøre det enklere og bedre for innkjøperne om de forskjellige aktørene kunne sette seg ned og snakke sammen i en rolig, saklig tone om hvordan man kan få en mer samlende moteuke. Og det er jo innkjøperne som er hovedpersonene disse ukene, ikke sant?

Se hva du kan lese om i Tekstilforum 4/2019

Powered by Labrador CMS