
Kortsiktige innkjøp sikrer butikkenes fremtid
Aarhus-baserte 2-Biz holder fast på sin snart 30-årige strategi basert på ekspress-kolleksjoner. For den er mer aktuell enn noensinne. Nå satser virksomheten videre, flytter til nye lokaler og skifter logo.
En ny tendens brer seg blant motens superliga. Der forbrukerne hittil har måttet vente i flere måneder på å få fingrene i de nyeste trendene, har luksusmerker som Burberry og Gucci nå gjort forandringer. For å tilpasse seg en moteverden dominert av netthandel og sosiale medier leverer de nå kolleksjonene sine til butikkene så snart modellene har forlatt catwalken. Men selv om moteblader som f.eks. Elle og Costume kaller det en revolusjon, er ikke dette nytt i alle deler av bransjen.

Matcher moderne forbrukeratferd
2-Biz ble grunnlagt i 1989. Den har skapt sin suksess på seks årlige kolleksjoner – alltid sesongnære. Ideen helt fra begynnelsen har vært at man med ekspresslevereringer kan respondere raskt på markedet og den etterspørselen som virksomhetens selgere opplever hos butikkene. Det har gjort 2-Biz til en populær leverandør blant detaljistene, som med 2-Biz på leverandørlisten fortløpende kan levere nye varer til butikkene.
Nesten tre tiår senere er ikke den strategien noe mindre aktuell. Den moderne forbrukeren er utålmodig og vant til at alt er tilgjengelig med et klikk på musen. Har hun sett blonder i reportasjene fra de store moteshowene, vil hun ikke vente en hel sesong på å få tilgang til de ønskede stilene.
Større sikkerhet med ekspressinnkjøp

Men de mange kolleksjonene handler ikke kun om å hedre kravet om tilbud og etterspørsel. - Ved å kjøpe inn oftere, binder man ikke så store summer i varelageret, forklarer 2-Biz' eier, Michael Friis. - Det skaper mindre risiko for feilinnkjøp og forbedrer kundenes økonomi i det lange løp – så vi råder våre kunder til å kjøpe en større andel på kort sikt, sier han.
Men selv om argumentene er gode, kan 2-Biz-direktøren konstatere at han først nå opplever at detaljistene føler seg overbevist om sikkerheten ved denne strategien. - Det er veldig tydelig for oss at kundene først nå begynner å bli klare til å gå bort fra sesong-tankegangen og handle på en mer aktuell kunnskap om markedet, uttaler han.
Ny logo og nye lokaler
Derfor er det heller ingen planer om å endre taktikk hos 2-Biz, for her går det bra. Faktisk så bra at virksomheten har vokst ut av lokalene i Aarhus-forstaden Åbyhøj og i april flytter inn i større lokaler i Risskov. Og det blir med en ny logo på fasaden. - Tiden var inne for å oppdatere vår visuelle identitet med en ny og tidsriktig logo, forteller Michael Friis. - 2-Biz fremstår nå med en sterkere og enklere profil som matcher forbrukerens opplevelse av merket vårt, og selvsagt våre produkter, avslutter han.
I Norge selges 2-Biz av Hilde Reinum og Geir Onsøyen. Under moteuka i Oslo vil de som vanlig vise kolleksjonen på Scandic Hotell Sjølyst.