Lønnsom skandinavisk produksjon
Det danske klesmerket ISAY valgte å tenke nytt og har lagt deler av materialproduksjonen sin til Skandinavia.
Det danske gründerparet Søren og Britt Andreassen overtok i 2008 det danske klesmerket ISAY. Tøff konkurranse og økonomisk nedgangstid var utgangspunktet, og paret bestemte seg raskt for at fokus ikke skulle være å bli størst mulig.
– Vårt mantra ble raskt at vi ikke skal være størst, men tilby kvalitet over hele linjen, sier Søren Andreassen, salgssjef og en av innehaverne av ISAY.
Knitted in Denmark
Dette inkluderte også nytenkning omkring produksjonsgangen, og første skritt var å sette seg godt inn i alle materialeleverandører og fabrikker som inngikk i produksjonen av de ferdige sluttproduktene. Det var i den prosessen de kikket seg rundt innenfor egne landegrenser.
– Vi holder til i Silkeborg, og vi skulle ikke lengre avgårde enn en halvtime vestover i bil, til Herning-regionen, for å finne fabrikker som kunne tilby produksjon av stoffer innenfor de kvaliteter og standarder vi var ute etter, sier Søren Andreassen. Materialene blir merket Knitted in Denmark, og med fabrikkproduksjonen i Herning-området er designerne sikre på at produksjonen foregår under ønskede forhold.
– Ved å inkludere et av produksjonsleddene i Danmark, slipper vi å ha den minste lille tvil om produksjonsforholdene. Her er det styr på alt fra lønn, fabrikksforhold og miljøhensyn, hevder Andreassen, som startet å benytte de danske fabrikkene for to år siden. Resten av produksjonen foregår på fabrikker som har alle nødvendige CSR-forskrifter og sertifiseringer.
Fra hard start til firedoblet omsetning
Da paret overtok merket i 2008 ble de fort klar over at det nettopp var nytenkning som skulle til og var veien å gå for å overleve i bransjen. Bedriften tar derfor også forholdet til kundene svært seriøst, noe som har bidratt til suksessen.
– Det er nettopp de gode kundeforholdene som har gitt oss suksess i et presset marked, og våre forhandlere er våre primære samarbeidspartnere. Da gjelder det å lytte til dem, da de jo har svært mye kunnskap, fortsetter Andreassen. Og det synes å være en strategi som fungererDanskene har i tillegg til Skandinavia etablert seg på markeder i både Nederland, Storbritannia og Irland, samt i Australia og New Zealand, som er et uvant eksportmarked for små, skandinaviske bedrifter. Sammenlagt har ISAY opplevd en firedobling i omsetningen.
Om ISAY
ISAY er et dansk klesmerke som ifølge sitt markedsføringsmateriale produserer klær «for kvinner med farger, former, mot og meninger». Kolleksjonen er komplett, og merket er både røft og feminint. I Norge har merket rundt 130 forhandlere.