Fra venstre Sune Bjerregaard, administrerende direktør, Christina Strunge, Internasjonal markedssjef, Lene Louderback,kKreativ leder og sjefdesigner. Foto: Carsten Seidel
Fra venstre Sune Bjerregaard, administrerende direktør, Christina Strunge, Internasjonal markedssjef, Lene Louderback,kKreativ leder og sjefdesigner. Foto: Carsten Seidel

Masai fornyer

Det danske designhuset Masai setter sammen et nytt team, presenterer ny logo og styrker sin internasjonale orientering ved å vise nøyaktig hvor de kommer fra.

Publisert

Få danske designvirksomheter har som Masai klart å opprettholde en linje og et uttrykk samtidig som deres stødige fremgang ikke har forskjøvet forholdet mellom merkevare og kjernekunder. Masai har kontinuerlig forsøkt å balansere fornyelsen med merkevarens tradisjon, og denne stødige hånden har bidratt til å sikre åpne dører i inn-og utland. Administrerende direktør i Masai, Sune Bjerregaard, har konsolidert virksomhetens verdier og unike tilnærming til sine kunder gjennom en strategisk prosess, samt gjennom ansettelsen av kreativ leder og sjefsdesigner, Lene Louderback, og internasjonal markedssjef, Christina Strunge.

Samtidig blir en vesentlig endring introdusert for merkevaren — nemlig tilføyelsen av ”Copenhagen” i logoen.

- Vi merker at det går veldig bra nå. Vi har åpnet dører i USA, samtidig som vi også er massivt til stede i Storbritannia. Vi har et veldig godt tak på kundene våre i Norge, Sverige og Danmark, og vi merker at det er på tide å legge til en av grunnverdiene i arbeidet vårt i logoen, nemlig at vi er fra København og at dansk design er en del av ryggraden vår, forteller Sune Bjerregaard, administrerende direktør i Masai.

Endringen i logoen er en del av et stort strategisk arbeid som har blitt utført hos Masai.

- Vi er på en helt unik reise, forklarer Sune Bjerregaard, og understreker at for Masai vil det alltid handle om å se fremover, samtidig som de skal videreføre merkevarens arv, tradisjoner og de grunnleggende verdiene. Og det skal logoen bidra til å understreke enda tydeligere i fremtiden.

Design- og livsstilsmerke

Christina Strunge, ny internasjonal markedsføringssjef, forklarer at Masai ikke er et rent motemerke.

- Masai er et livsstilsmerke. Vi henvender oss til kvinner som er svært spesifikke i sin personlige stil og sitt uttrykk, og som er mer opptatt av hva som kler dem enn av å følge trender. Det er kvinner som er nysgjerrige på og åpne om livet og som bruker klærne sine til å uttrykke en identitet. Vi må holde følge med dem som deres ’companion to creative living’.

Den unike danske designen, den modige tilnærmingen til mønster og materialer, samt veiledningen som alltid er en del av det å handle hos Masai, er utgangspunktet for lojale kunders opplevelse av merkevaren. For kreativ leder og sjefsdesigner Lene Louderback er dette en daglig inspirasjon:

- Vi jobber alltid ut fra seks grunnformer, slik at kvinner ikke trenger å begrense seg, men kan føle seg frie og vakre i klærne de har på seg. Vi gjør vårt ytterste for å gjøre designen relevant for den enkelte, og så er det jo en unik dansk tilnærming til det å designe — vi er danske i kjernen vår, for dansk design handler nettopp om å forene skjønnhet med funksjonalitet. Derfor er logoen også en understrekning av ikke bare vår designfilosofi, men også av måten våre kunder opplever oss på, enten de møter oss hos en Masai-forhandler, i en Masai-butikk eller i Masai-nettbutikken.

Masais nye logo kan oppleves gradvis på alle plattformer, i alle butikker og i alt materiale fra slutten av mai. (Pressemelding)


Fakta om Masai

Masai har 1500 forhandlere i 25 land, har i tillegg egen nettbutikk og driver 37 egne butikker i Danmark, Sverige og Norge.

Masai hadde en omsetning på 467,6 millioner kroner i regnskapsåret 2017/18. En økning på 5 %.

Masai trådte inn på det amerikanske markedet i august 2016 og fortsatt vekst er forventet. 

 

Powered by Labrador CMS