Tett og godt samarbeid mellom Moods of Norway, Brandstad og Brandment. Fra venstre Kim Schiøtz-Poulsen, Brandment, Jan Egil Flo, Moods of Norway, Kent Vingelsgaard, Brandment, Roar Pettersen, Brandment og Aleksander Austad, Brandstad.

Moods satser på engrossalg igjen

Moods of Norway satser på engrossalg igjen. I første omgang herreklær, sammen med en ekstern partner, Brandment AS.

Publisert

- Det er blitt sagt at vi har kuttet ut wholesale i Norge, men det er ikke helt sant, sier administrerende direktør Jan Egil Flo. - Vi har hele tiden hatt rundt 50 butikker som har kjøpt av vårt NOS-program, noe som gjør at vi har et godt grunnlag når vi nå satser for fullt på wholesale igjen.

- Etter at vi kjøpte opp Brandstad har vi med 37 egne butikker et bredere distribusjons- og produksjonsgrunnlag enn før. Dermed kan vi produsere mer for lager og tilby kundene våre større suppleringsmuligheter, sier han.

Salgspartner Brandment AS har nettopp kommet i gang med Moods-salget, og kan fortelle om god respons. Mange av de tidligere Moods-kundene er med igjen, og flere nye kunder er meget positive. – Vi får gode tilbakemeldinger, både på kvaliteten på metervarene og på kolleksjonen, sier Kent Vingelsgaard og Kim Schiøtz-Poulsen i Brandment. – Det er morsomt å selge en norsk merkevare. Vi har et tett samspill og god dynamikk med Moods, noe som gir mange synergier. Moods- kolleksjonen er et godt supplement til de andre merkevarene vi selger. Det bidrar til at vi i stadig større grad kan fremstå som en totalleverandør med tilbud i alle segmenter for våre kunder, sier han.

Brandment har en merkeportefølje som foruten Moods of Norway består av Scotch & Soda, North Sails, Garcia og Eastpak.

Flo supplerer:

- Vi var fast bestemt på at wholesale skulle foregå sammen med en ekstern partner. Den tette kontakten vi har med Brandment fungerer svært godt. Vi får stadige tilbakemeldinger fra markedet som gjør at vi kan jobbe bedre og raskere med de trendene som er på gang. Og jeg regner med å få ut mer synergi av samarbeidet etter hvert.

I dag kommer rundt 30 prosent av engrosomsetningen fra NOS-ordre og 70 prosent forhåndsordre.

- Tempoet i bransjen er mye høyere enn før, og det er en sterk trend at innkjøperne holder igjen på forhåndsordre. De har fingeren mer på pulsen enn før, er forsiktige og kjøper bare det de må ha av sesongvarer og fyller på med det de trenger av basevarer i sesong, sier Flo og Schiøtz-Poulsen.

Men de advarer: - Det er forståelig at man kjører safe og er forsiktig med innkjøpene, satser mest på basevarer og ikke tar noen sjanser med sesongvarene. Men om man er for forsiktig, får man en kjedelig, uinteressant butikk. Det er viktig å merke seg at de som kanskje har vært mest forsiktige, også har hatt det tøffest.

Store endringer

Flo forteller at det har skjedd svært mye i Moods det siste året. Når det gjelder kolleksjonene, har kvaliteten på metervarene er bedre enn før, men prisene har gått ned, selv om kvaliteten har gått opp. Stilen er mer forsiktig og klassisk enn for noen år siden, Moods er fortsatt Moods, fortsatt med noen småcrazy innslag og detaljer.

Brandstad har gått gjennom en omfattende restrukturering og endringsprosess etter at Moods Of Norway kjøpte kjeden. Flere merker er kuttet ut og det er full satsing, med færre merker. Scotch & Soda, Diesel, Replay og selvsagt Moods er de viktigste. I tillegg tar kjeden inn Tommy Hilfiger denim. Færre, gode leverandører er oppskriften.

Kjeden består i dag av 20 butikker og en outlet. Tre butikker er lagt ned. Moods har 17 butikker og to outlets. - En god retailbase med et antall og volum som gjør at vi har et bedre grunnlag enn før for en effektiv produksjon og distribusjon, og større muligheter for å produsere slik at kundene har gode suppleringsmuligheter, sier Flo, som også forventer å høste mange fordeler, spesielt i produksjonsapparatet, etter at Varner Gruppen gikk inn i selskapet. Parallelt har Moods investert tungt i ny teknologi, blant annet RFID-merking, og er godt rustet for fremtiden.

Blir det flere eller færre butikker?

- Vi er ferdig med ryddeprosessen i Brandstad og har fått det antall butikker som vi mener er riktig. Vi har ingen umiddelbare planer om nye butikker, verken i Brandstad eller Moods. Men vi lanserer ny nettbutikk i Brandstad 1. april og utvikler nettbutikken til Moods. Og vi fortsetter å utvikle våre kundeklubber. Nå er vi i ferd med å få en god, felles plattform som vi skal utvikle videre. Men det vil alltid ta tid før vi får ut det fulle potensialet ved et oppkjøp. Vi regner med at det går 18 måneder, slik at alt er på plass og vi kan få full effekt ved årsskiftet 2017/2018.

- Hvor lenge går det før alle butikkene samles under ett navn?

- Det vet jeg ikke, Det kan komme, men ikke i år.


Powered by Labrador CMS