Hilde Rist Eidergren

Stort potensial i småvarene

Sokker, undertøy og annet tilbehør kan gi viktig mersalg og god inntjening bare det prioriteres, drives aktivt salg i butikken og følges opp med fortløpende supplering. Noe Springhill Textile legger stor vekt på å hjelpe kundene sine med.

Publisert

-Vi ser at mange av våre kunder gjør en god jobb med småvarene og har god fortjeneste når de prioriterer disse varegruppene, sier Hilde Rist Eidergren i Springhill Textile.

- Vi erfarer at det blir stadig viktigere for oss som leverandør å ha omgående levering, et stort lager og et godt logistikksystem slik at varene kommer raskt ut i butikkene. Vi har et stort lager og logistikksenter ved hovedkontoret i Helsingborg, hvor det går transport til Norge to ganger i uken.

Stadig nye varer

- Vi fornyer kolleksjonene våre kontinuerlig, med stadig nye modeller og mønstre og legger stor vekt på å følge opp kundene med supplering, vareeksponering og merchandising. Dette er varer med høy omsetningshastighet. Derfor er vi på veien kontinuerlig for å være mest mulig ute hos kundene, sier Hilde Rist Eidergren.

37 millioner i Norge

Springhill Textile ble etablert i Helsingborg i 1970 og hadde en omsetning på rundt 360 millioner kroner i 2015. Hovedkontor og logistikksenter ligger i Helsingborg, i tillegg er det egne innkjøpskontorer i Shanghai og Daka. Selskapet har 100 ansatte. De seks ansatte i Norge har utgangspunkt i showrommet og kontoret i Moteforum. Omsetningen i den norske delen av virksomheten var på rundt 37 millioner i 2015.

Seks merker

Springhill har seks egne merker: Topeco, Crossbow, Atlas Design, Gutz, Gripsholm og Noble House. I tillegg produserer selskapet private labels.

Crossbow er selskapets største merke og utgjør nærmere 40 prosent av omsetningen. Merket markedsfører strømper, strømpebukser, undertøy, nattplagg og tilbehør til faghandel, dagligvarehandel og stormarkeder.

Topeco er et klassisk svensk varemerke, etablert i 1948, Sveriges ledende varemerke innen motestrømper. Atlas Design er også et gammelt svensk varemerke, etablert 1943, som leverer slips, sløyfer, skjerf og tilbehør. Det ble kjøpt opp av Springhill i 2015. Gripsholm og Noble House er hjemmetekstil, og Gutz er undertøy og treningstøy som selges av idrettslag og skoleklasser.

God kontroll

Springhill har rundt 85 aktive leverandører i Asia og Europa og gjort en omfattende jobb med å utarbeide gode rutiner for innkjøps- og kvalitetskontroll, Springhill Suppliers Guide. Det er utarbeidet en Code of Conduct som følger BSCI-standard (Business Social Compliance Initiative). Dette er et europeisk initiativ med rundt 1100 medlemmer som arbeider for å forbedre arbeidsvilkårene i produksjonslandene. Det utføres hyppige kjemikalietester i henhold til REACH-reglene om forbudte kjemikalier.

Powered by Labrador CMS