
Memini fyller 10 år
I vår fyller Memini By Kristine Vikse 10år. Memini ble lansert våren 2006, og er nå ett av Norges ledende barneklesmerker.
- Vi ser fram mot et spennende år med mange feiringer, bursdagsselskaper og events for å markere vårt tiende år i den norske motebransjen. Som en av pionerene innen dette feltet ser vi tilbake på flotte år med mange spennende utfordringer og en enorm utvikling innen norsk design, sier Kristine Vikse.
- Da vi startet, var det kun noen få andre merkevarer innen norske barneklær, og jeg føler at vi har vært med på å bane vei mot forbrukere og forhandlere for norsk barneklesdesign. Memini har vært trofast mot konseptet sitt, der nordisk nostalgi og tradisjoner har stått sterkt i bildet.
Sydde det hun ikke fant
- I 2005 var jeg utdannet designer og modellør, småbarnsmor til tre gutter i alderen 1-7 år og bosatt i en liten, forblåst by på Vestlandet i vårt vakre land. Etter å ha lett etter klassiske og tidløse barneklær uten store tegneseriefigurer eller fargeskrikende logoer, begynte jeg å sy de jeg plaggene jeg ikke kunne finne i butikkene til guttene mine og gaver til deres små venninner. Etter hvert fikk jeg bestillinger fra venner og bekjente, og fant fort ut at det var et udekket behov i det norske barneklesmarkedet. Markedet var dominert av høyprofilerte, danske barneklær eller masseproduserte kjedeprodukter.
I april 2006 lanserte jeg den aller første Meminikolleksjonen, og samme dag åpnet jeg konseptbutikken Meminishop i min hjemby Haugesund. Konseptet ble umiddelbart tatt i mot med åpne armer og stor begeistring fra både lokale kunder og en håndfull forhandlere rundt om i landet.
MInner og eventyr
- Jeg har ofte blitt spurt om hvor jeg finner inspirasjon til mine design. Gjennom egne barndomsminner, gamle bilder, eventyr, Astrid Lindgren, Carl Larsson og Elsa Beskow har det dannet seg et eget, lite univers som er med på å skape det unike konseptet Memini har i dag. Memini er det latinske ordet for å minnes eller å erindre, og gjennom mitt design håper jeg å kunne bringe fram og skape gode minner for våre forbrukere.
- Tiden har flydd i takt med kolleksjonene og de utallige kreasjoner som har gått fra en skisse på skrivebordet til favorittplagg hos våre kunder. Jeg antar at vi i løpet av denne tiden har solgt rundt en million Meminiplagg, og det gleder meg like mye hver gang jeg ser ett i bruk!
Noen av de opprinnelige plaggene er fremdeles med i våre kolleksjoner og har blitt til egne signaturprodukter, sier Kristine Vikse.