tre-damer

Annerledes fashion week

Åpningen av Oslo Fashion Week var ikke en tradisjonell motevisning, men en utstilling av 28 installasjoner med klær, sko og tilbehør vist på Astrup Fearnley museet på Tjuvholmen.

Publisert

Utstillingen bar preg av at de forskjellige designerne hadde tolket oppgaven og ønsket å formidle svært ulike budskap. Noen valgte å vise stemningsvideoer og musikk for å understreke merkeidentiteten som Anti denim og HAiK. Andre valgt å vise modeller med show pieces fra de kommende kolleksjoner som Kristine Vikse, Mette Møller og Leila Hafzi.

The Valley viste plaggene sine i en mørk eske med kikkehull og uv-lys som ga en stemningsfylt og fremtidsrettet effekt. Helene Westby valgte å vise kun modellenes dansende ben med for å fremme sin kommende skokolleksjon.

Alt i alt var installasjonene svært ulike men felles for dem alle var at settingen satte rammer for en uttrykk trukket mer mot det kunstneriske i stedet for det kommersielle.

Oppdagelsestur

Presse, kjendiser og andre inviterte gjester ble ledet rundt i hele det nyåpnede Astrup Fearnley museet, på oppdagelsestur blant klær, sko og smykker. Det var morsomt, overraskende, og litt forvirrende til tider – for det var fort gjort å overse en installasjon.

Objektene konkurrerte også om oppmerksomheten med museets faste samling samtidskunst. Men dette bidro til å sette fokus på det faglige, og understreket av mote også er et kunstnerisk uttrykk.

Installasjon og kroppsmaling

Fam Irvoll hadde latt seg inspirere av den kunstneriske settingen, og streket opp en humoristisk YOLO-installasjon på gulvet. Zanzuel og Adam og Eva hadde samarbeidet om å kroppsmale to modeller som viste fram de overdådige og glitrende smykkene til SO-B by Børre Olsen.

Mette Møller hadde satt sammen elementer fra flere kolleksjoner for å vise helheten i uttrykket sitt. Hun har større fokus på kvaliteter enn å vise fram det som er in akkurat nå.

Sko og dans

Tag Oslo viste fram sin tredje skokolleksjon ved å stille skoene opp som objekter på hver sin pidestall. To dansere beveget seg mellom skoene.

– Vi er to stykker som står for dette merket, og vi produserer skoene i Spania. Mottakelsen har vært fantastisk, den første kolleksjonen har flydd ut av butikkene. Vi har fått mange kunder som nå kommer tilbake og kjøper mer, sier Tonje Damli Vikestad, som er en av designerne bak merket.

Hun forteller at skoene har et middels prisleie, og at de dermed skiller seg fra andre norske skodesignere, som har en mer eksklusiv profil.

Spennende

Stian Tolnæs fra With & Wessel syntes at utstillingsformen var spennende, men at det ble litt tilfeldig hvem designerne kom i snakk med av presse og øvrige gjester.

– Det er 12 butikker som selger oss i USA, mange nå i to sesonger. Vi har fått en amerikansk agent, noe som er spennende, og åpner opp et mye større marked. Nå legger vi ut på en halvannen måneds salgsturné, og er spente på om vi får kunder i Paris, sier han.

Det ullbaserte merket er for øvrig nå til salgs i tre butikker i Norge.

Hammels bokser

Cathrine Hammel hadde tatt konsekvensen av at det kunne være litt forvirrende å orientere seg blant samtidskunsten på Astrup Fearnley museet, og hadde sørget for å sette opp et tydelig skilt. Hun hadde stilt opp mannekengdukker iført antrekk fra høstkolleksjonen inni store bokser av tre.

– Kolleksjonen er inspirert av det norske hverdagslivet, og er en homage til naturen. Her er det draktjakker man kan gå tur rundt Sognsvann i! Vi er veldig praktiske som merke, klærne skal være gode å ha på seg. Det elastiske materialet i jakkene har vi utviklet selv, og det føyer seg etter kroppens bevegelser. Klærne ser veldig elegante og skreddersydde ut, men er ikke bare på stas. Man skal kunne bruke dem i hverdagen, kjøre bil og hente unger, sier hun.

Oslo Fashion Week hadde også utnevnt Black Rat til sesongens debutant. Vi kommer tilbake med et intervju med Siri Sveen Haaland, som er designeren bak dette merket.

Powered by Labrador CMS