
Designerkollektivet viser seg fram
Designerkollektivet deltar i Oslo Trend med utstillinger og visning av arbeider av 14 norske designere på utestedet Ingensteds i Brenneriveien i Oslo fredag 7. februar.
Designerkollektivet har bklitt en interessant utstillingsplass for norske designere. Her fra åpningen av nye lokaler i GlasMagasinet. (Foto: Ove Hansrud)

Designerkollektiv åpnet dørene første gang høsten 2009 på Aker Brygge. Visjonen var at norske, selvstendige motedesignere selv skulle danne en felles arena for økt fokus, synlighet og tilgjengelighet av norsk mote. Prosjektet startet som en Pop-Up-store, men viste seg raskt å danne grunnlaget for et mer langsiktig konsept. Etterpå har det vokst og utviklet seg til å bli en solid merkevare. Det har fortsatt sin drift og huset over 60 uavhengige designere og brands for kortere og lengre perioder. Fam Irvoll, Alpaca Society, Vera&William, TSH, Tina Haagensen, Elton&Jacobsen, Daniel Sørensen, Vatle, Peter Løchstøer, Arne&Carlos, Håvarstein, T-Raw og Jumina for å nevne noen. I dag omsetter kollektivet norsk mote for et sjusifret beløp årlig og med en oppadgående kurve står det stadig sterkere på egne ben. Nøkkelen? Ganske enkelt: samarbeid!
Spennende utviklingsvindu
- Designerkollektivet har blitt et spennende og viktig utstillingsvindu for mangfold og kvalitet innen norsk motedesign. Vi ser en økende interesse hos publikum for mer substans, dybde og særegenhet i tilnærmingen til mote / shopping. Mange er nå mer opptatt av den gode opplevelsen og er mer bevisste et godt håndverk, miljø og etikk enn tidligere. Nye begrep som kortreist, fair-trade, re-inventing, re-design og slow-fashion vokser fram sier en av initiativtakerne, Anne Cecilie Rinde i Vera & William.
En av initiativtakerne, Anne Cecilie Rinde

- Ved siden av selve butikkdriften, skal også Designerkollektivet dyrke kreativitet og særegenhet, vekke nysgjerrighet og skape debatt. Det skal være oppløftende og inspirerende å ta turen innom Designerkollektivet, ikke bare for å handle, men for å se og oppleve spennende motedesign, bli begeistret, overrasket og kanskje provosert? Her får man mulighet til å komme tett på kunstnere og designere, se dem arbeide og føre direkte dialog om hva mote kan være - og dermed tilegne seg mer kunnskap og interesse rundt norsk motedesign.
Uavhengig oase
Designerkollektivet fungerer som en uavhengig oase der spennende og originale aktiviteter gjennomføres i form av lanseringer, visninger, temakvelder, show-rooms, pressekvelder, foto m.m. Ved at designerne selv har regien og er til stede, oppstår et helt unikt og dynamisk mangfold i et pulserende miljø. Fellesskapet fungerer som en slags selvstendig og uavhengig hub for norsk mote, der mennesker møtes, erfaringer deles og spennende prosjekt settes i gang. Ved å gå sammen skapes et unikt nettverk med “rookies & seniors” som kan lære av og utfylle hverandre, hvilket igjen gir en rekke fordeler i form av større ressurser, økt handlefrihet og erfaringsutveksling.
I dag driver Designerkollektivet på sitt femte år, med 5 års jubileum til høsten. Lokalene på GlasMagasinet er kollektivets femte engasjement, hvor betingelsene bl.a. er å tilføre magasinets kunder et interessant, spennende, adekvat og annerledes tilbud - samt trekke inn nye kundegrupper til magasinet.