kobenhavn11 118.jpg

Moteuke som såpeopera i København

Sjefredaktør Helle Mathiesen i magasinet Nu gjør som Tekstilforum: sammenligner krangelen og de mange utspill fra de ulike moteukeaktørene i København med en såpeopera. I en kommentar maner hun arrangørene å ta til vettet, slutte med navlebeskuingen og bli enige om et opplegg og felles datoer som bransjen kan leve med.

Publisert

Moteuken i København - en såpeopera som er i ferd med å utvikle seg til en tragedie?

Her er Mathiesens kommentar:

”Husker dere den amerikanske TV-serien Forviklinger (Soap) som var en særdeles underholdende satire på såpeopera-sjangeren?

Den ene komiske og totalt urealistiske forviklingen avløste den andre i de to dysfunksjonelle familiene Tate og Campbell – og hvert avsnitt bød på både absurde, groteske og morsomme misforståelser, forvekslinger, fortielser, beskyldninger med videre.

Hver episode startet med at fortelleren stilte en rekke spørsmål om hva som ville skje i episoden: ”Forvirret? Ikke etter å ha sett denne episoden av Soap!

Er det et problem at nettopp denne assossiasjonen til Soap dukker opp hver gang jeg ser en ny melding om moteuken i København? Om det er et eksentrisk persongalleri, kulissene, handlingen eller forventningen om at det skal skje noe enda mer sprøtt i neste episode, skal være usagt. Kanskje en blanding av alt det som er nevnt.

Underholdende? Absolutt. Men for alle de aktører som har sitt levebrød i motebransjen er det ikke lett å se humoren. Senest med de kolliderende datoer i København og Oslo står utstillere som pleier å delta både i MOTEUKA og CIFF med et reelt problem som kan resultere i manglende ordre og dermed fallende inntjening. Pluss meldingen om at CIFF Kids skal løsrives fra den øvrige moteuken, etter sigende etter ønske fra utstillere og innkjøpere.

Ingen av delene inneholder scenarier som noen danske leverandører har behov for etter en lang periode med krisestemning. Som om det ikke var nok at partene ikke kan samarbeide innbyrdes i København – nå skal man åpenbart også legge seg ut med de nordiske messene…

Så kjære moteuke- og messearrangører: Prøv å fjerne det navlebeskuende blikket for en stund. Ta i stedet på de brillene som er stilt inn på et mer langsiktig perspektiv. Finn de datoer og det messe-set-up som gir best mening i forhold til innkjøperne i de skandinaviske landene og se å få samarbeidet på skinner igjen – det må være hovedoppgaven

Og så vil jeg se fram til ”neste episode”, hvor fornuften forhåpentligvis vender tilbake. Forlat sjangere som såpeopera, drama, farse og komedie før det hele utvikler seg til en sann tragedie for den danske moteuken.

På gjensyn i København!”

Les også: Dansketida er over

"

Relaterte artikler

Powered by Labrador CMS