
Nordisk mote på kartet
Skandinavisk samarbeid under London Fashion Week fremhever ny nordisk mote.
Noen av de nordiske designerne som deltok i London var også samlet på Gallery i København.

Norwegian Fashion Institute (NFI) er involvert i et langsiktig prosjekt som skal posisjonere Norden som en kreativ region innenfor mote. Gjennom konseptet New Nordic Fashion er samarbeidet mellom mote og tekstilorganisasjonene fokusert mot å forløse en storsatsning lik Nordic Food, i samarbeid med Nordisk Ministerråd.
- Noe av det beste ved utstillerne på London Fashion Week var det nordisk bidraget. Det sa den britiske motelegende Zandra Rhodes om Scandinavian Showroom og utstillingen Fashion Scandinavia på Somerset House. David Hellqvist, redaktøren av Port Magazine mener samarbeidet forener nordisk kreativitet og representerer en spennende og organisk utvikling i den nordiske regionen.

Hver for seg er de nordiske landene små, men samlet en sterk region. Å vise sammen på denne måten er en samarbeidsform som styrker posisjonen og omdømmet for nordisk mote, og identiteten til den enkelte deltager.
Norge var sterkt representert med merkene Haaning & Htoon, FallWinterSpringSummer, Helje Hamre og Veronica B. Vallenes. I tillegg utstillingen med unge talenter; Ingvild Abrahamsen, Kristoffer Kongshaug, Paul Sanchez og Trami Ngo.
- London Fashion Week et bra sted for å bygge omdømme. Somerset House er lekkert som showroom i seg selv, og sammenlignet med de andre store moteukene handler London mer om å synliggjøre seg, sier Gisle Mardal fra NFI.
Norske designere viste
Fam Irvoll, Kristian Aadnevik og Conchita Perez er alle merker med norsk tilknytning som viste under London Fashion Week.
" Motevisninger er i hovedsak en måte å bygge merkevare, og for å skape oppmerksomhet rundt sesongens kolleksjon. Presse, kunder og ikke minst bloggere har en viktig plass i sirkuset rundt et catwalk show. Bildene blir spredt i sosiale medier og på blogger sekunder etter visningen er over og kommer forhåpentlig på trykk i motebladenes rapporter i månedene som kommer. For dette er London et perfekt utgangspunkt. Verdens øyne er fokusert på den kreative hub'en som metropolen representerer. Digitale plattformer har skapt nye muligheter, og flere av visningene blir streamet live til millioner av interesserte over hele verden. Det er en kostbar og tidskrevende affære å gjennomføre et velprodusert catwalk show, så det er viktig å være på riktig sted slik at visningen treffer rett presse og publikum. Her er London i særklasse med sine mange plattformer for spennende up and coming designere.
Fullt hus under Kristian Aadneviks visning. Foto: Gisle Mardal.
