parismesse

Parisisk motemesse med norske impulser

Europas største motemesse, Who’s Next Prêt à Porter Paris, setter sitt preg på hele den franske hovedstaden fra 30. juni til 3. juli.  I tillegg til selve bransjemessen, blir det arrangert en serie begivenheter, både i utstillingsparken i Porte de Versailles, og ellers i byen.

Publisert

Vibrasjonene fra messen forplanter seg helt til Oslo. Oslo Fashion Week og Who’s Next har nemlig inngått samarbeid for å fremme norsk design i Frankrike. Under Oslo Fashion Week i august vil en av de norske designere som presenterer sin kolleksjon vinne gratis utstillingsplass på neste Who’s Next i Paris i januar 2013 – sammen med 2500 franske og internasjonale utstillere.

Norsk Onepiece

De norske gründerne bak kolleksjonen Onepiece har også grunn til å se frem til Who’s Next. Suksessen på det norske markedet har fått designerne av de heldekkende norske buksedraktene til å etablere seg på utenlandske markeder. Nå fortsetter offensiven på Europas viktigste motemesse.Og ikke bare det – Onepiece vil prege hele messen med sine heldekkende buksedrakter, ettersom både verter og vertinner blir kledd i det egenartede norske plagget.

Onepiece på Bread & Butter i januar. Foto: Helle Hynne

Ny start for Japan

Hele 28 utstillere fra Japan blir representert på Who’s Next. Slik viser den japanske næringen styrke og skaperkraft etter tsunamien som rammet nasjonen i fjor. Hvitt blir et gjennomgangstrekk i presentasjonene, et symbol på gjenfødelse og blanke ark. Designerne vil vise en serie nye kolleksjoner basert på hvite stoffer.

Fugleskremsler

Nytt av året blir en konkurranse utenom det vanlige. Mote- og designskoler fra hele verden blir utfordret til å lage fantasifulle fugleskremsler inne på messeområdet. Det er avsatt et eget område der deltakerne kan utfolde seg av hjertens lyst med å utstyre og kle opp hvert sitt fugleskremsel.Skolen eller den enkelte student som vinner konkurransen, inviteres til å stille ut gratis på neste års Who’s Next i 2013.

Varierte events

En rekke større arrangementer går av stabelen i den franske hovedstaden parallelt med Who’s next. Det dreier seg blant annet om Men Fashion Week fra 27. juni til 1. juli, og Haute Couture fra 22. juni til 5. juli. Paris Film Festival og musikkfestivalen DAYS OFF går samtidig.

FAKTA: Who’s Next Prêt à Porter Paris viser rundt 1900 merkevarer. Her er hovedområdene:

  • FAME omfatter designemerkevarer innen dameklær
  • PRIVATE er fellesbetegnelsen på dagsaktuelle og etablerte merker av dameklær og selskapsantrekk
  • MR BROWN dekker urban mote og herreklær
  • PREMIERE CLASSE er reservert for designere av tilbehør
  • MESS AROUND er avdelingen for skokolleksjoner
  • LE CUBE omfatter skinnprodukter og reiseeffekter

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97