CIFF_jan_15_01

Positiv stemning i København

Suksess for Revolver Meatpacking District og CIFFEstetisk flott CIFF Raven – men få innkjøperePositiv stemning og god energi

Publisert

Det er moteuken i København i et nøtteskall. Her ble det presentert to helt nye messekonsepter, det ene med to arenaer, Øksnehallen og Lokomotivverkstedet. Noe vellykket, andre med forbedringspotensial.

Få innkjøpere på CIFF Raven

CIFF Raven i Forum åpnet dørene til et nytt, kuratert herreunivers, designet av Pierre Tzenkoff og Arnaud Venraet i samarbeid med Kristian W. Andersen og CIFF-teamet. Paris-duoen Pierre Tzenkoff og Arnaud Vanraet har tidligere utviklet CIFF Crystal Hall i Bella Center og er også hovedkreftene bak avisen CIFF Gazette.

CIFF Raven i Forum kunne fremvise et rendyrket, minimalistisk og sterkt estetisk konsept. Det var en stilig messe, som mest av alt hadde karakter av en klinisk kunstutstilling bygget opp i hvite kuber. Den dagen Tekstilforum besøkte messen, var der ekstremt stille både i gangene og inne på standene, og de utstillerne vi snakket med, klaget over altfor få besøkende.

CIFF Raven var en estetisk opplevelse, men med få innkjøpere.

Revolver-suksess i Øksnehallen

Til gjengjeld var det fest i gaten i Øksnehallen, hvor Revolver Meatpacking District fant sted. Den fine hallen var fylt til bristepunktet med utstillere, mange av dem kjente, designdrevne merker som tidligere har stilt ut på Gallery eller Vision.

Helt nye utstillere var det også på den nye messen, som - ut fra en vurdering av de språkene som hørtes i gangene og påstandene, trakk til seg danske og internasjonale besøkende. Generelt var krisestemningen pakket vekk. Det var en positiv opplevelse å besøke Revolver, da Øksnehallen summet av god energi. Det var godt å se at ordreblokkene var framme på mange av standene, og flere steder stod kundene i kø for at bli ekspedert.

Blant de fornøyde norske udstillerne var Norwegian Rain, som var med på Revolver Meatpacking District etter et par sesonger uten deltakelse i Copenhagen Fashion Week. Tidligere har Norwegian Rain vært på den nå avviklede Gallery-messen.

- Vårt fokus er internasjonalt – ikke minst via vår plattform i Paris. Vi bruker primært denne messen til at nettverke, og det har vært fint - jeg har møtt riktig mange mennesker, uttaler Wesley Swolfs, commercial director hos Norwegian Rain.

Christian Maibom - tidligere Gallery - er initiativtager til Revolver sammen med Vision-stifter Jan Busch Carlsen. Maibom konstaterte da vi møtte ham på messens andre dag:

- Vi har skapt en suksess i første forsøk. Vi er ikke helt i mål ennå, men vi har nådd langt. Teamet bag Revolver har sammen med utstillerne skapt en lagånd, og det fundamentet skal vi nå bygge videre på til de kommende messene.

Stille på Revolver Fishmarket District

Det som nok spesielt krever en videreutvikling er Revolver Fishmarket District. Tekstilforum besøkte messen i Lokomotivværkstedet torsdag ettermiddag, og sammenlignet med stemningen i Øksnehallen, var det betydelig mer stille. En rekke utstillere på Revolver Fishmarket District var forøvrig dubletter fra Øksnehallen.

En av de norske utstillerne på Revolver i Lokomotivværkstedet var Aphru Oslo – et nytt norsk merke som ble etablert i fjor og som deltok på moteuken i København for første gang.

- Vi har hatt besøk av innkjøpere fra Norge, Danmark og Japan. Da vi er med for første gang, kan vi ikke sammenligne med tidligere moteuker. Vi har følelsen av at messene i København motarbeider hverandre. Det er ergerlig, og for innkjøperne virker det forvirrende når de skal finne bestemte utstillere. Men vi er tilfredse, og vi har fået veldig god respons på kolleksjonen, sier stifter og kreativ direktør Anita Godell fra Aphru Oslo, der stilte ut en fin kolleksjon av tidløse kvalitetsklær i nøytrale farger og et design som kan anvendes i flere sesonger.

God trafikk og mye interessant å se på i hallene på Bella Center.

CIFF i fortsatt fremgang

På CIFF i Bella Center hadde man utvidet Sleek- og Lab-områdene og flyttet inngangen. Noe som ga bedre flyt på messen, til glede spesielt for utstillerne i B- hallene. Flere små spisesteder spredt rundt på messen bød på en etterspurt fornyelse på catering-området. En oppgradering som ble positivt bemerket av mange, såvel besøkende som utstillere.Generelt var det en virkelig god stemning på CIFF. Det virket som om det var mange besøkende i alle avdelinger, også ute i C 5-paviljongen og i de faste showrommene i Bella Center.

Marlies Dekker holdt foredrag på standen til Syversen

Marlies Dekkers-event hos Syversen

Blant de fornøyde norske utstillere på CIFF var Syversen. Tekstilforum snakket med daglig leder Erik Syversen fredag – like etter en vellykket event med undertøy-guruen Marlies Dekkers, som fortalte engasjert og inspirerende om sitt arbeid med merket og utviklingen av kolleksjonene. Foredraget ga et interessant innblikk i arbeidet med at skape et merke og med å kreere den enkelte style. Syversen selger det ikoniske hollandske undertøymerket i hele Skandinavia.

- Vi hadde en god dag torsdag – i lange perioder var alle i sving, og gjennom hele dagen var det en jevn trafikk av innkjøpere. Vi har investert i vekst, og vi har ansatt salgsdirektør Rasmus Paludan til å sette ytterligere fokus på Syversens merkeportefølje i Danmark, Sverige og Finland. Min opplevelse av CIFF er at messen styrkes. Det kommer stadig til nye merker. Det skaper en god synergi, så CIFF er absolutt inne i en positiv utvikling, hvor også den internasjonale interessen vokser, sier Erik Syversen.

- Vårt inntrykk er godt – CIFF har gjennomgått en positiv utvikling de siste fire messene, hvor der hele tiden kommer nye spennende utstillere, supplerer Hans Erik Syversen.

Erik Syversen sammen med Marlies Dekker.

God respons for Vallenes

Norske Veronica B. Vallenes hadde show på det ærverdige danske hotel D’Angleterre torsdag og dessuten stand på CIFF i Bella Center, hvor Tekstilforum traff Stina Skeie:

- Vi hadde et fantastisk show på D’Angleterre, vi fikk virkelig god respons. Det er første gang vi deltar på CIFF. Vår opplevelse er at messen er riktig godt strukturert, og merket er blitt godt mottatt av innkjøpere fra blant annet Danmark, Holland og Tyskland. Når det gjelder nordmenn, så er de norske innkjøperne først og fremst i København for å hente inspirasjon for siden å sette ordre når de kommer tilbake til Oslo.

Sommermesse på hverdager

Copenhagen Fashion Week har offentliggjort datoene for sommerens moteuke, og det blir den 5.-7. august– altså tre hverdager - onsdag-torsdag-fredag.

Denne meldingen medførte en del diskusjon, idet flere utstillere påpeker at mange av deres små kunder kun kan forlate butikken lørdag etter stengetid, eller søndag.

Line Pihl, salgs- og marketingkoordinator for CIFF Showrooms forteller at Bella Center fra august utvider med to CIFF Showrooms-dager, hvor alle leietakerne holder åpent lørdag og søndag i forlengelsen av CIFF. Hun forklarer at tanken bak er at selvstendige detaljister som ikke kan forlate butikken på hverdager kan besøke de faste showrommene på Bella Cebnter i løpet av weekenden.

Powered by Labrador CMS