
Utvidelser og forandringer i København
Gallery introduserer Gallery Studio og to nye showscener, samarbeider med Fashion Exclusive og Jewellery Room og får Mercedes Benz som sponsor.CIFFintroduserer to nye områder: Sleek og Lab. VISION flytter tilbake til Øksnehallen. Og Gallery tilbyr gratis overnatting for norsk innkjøpere. Dette er de viktigste nyhetene for moteuken i København.
Når moteuken i København arrangeres i begynnelsen av august, blir det med forskjellige datoer. CIFF og VISION følger hverandre med start søndag 3. august til og med onsdag 6. august. Gallery åpner onsdag morgen i Forum og avslutter fredag 8. august.

Flyttingen av datoene har forvirret og irritert innkjøperne. Messene kompenserer med flere spennende nyheter.
Events samles i Gallery-regi
Gallery i Forum har flere store nyheter. På showfronten utvider de med to helt nye scener i Kongelige Danske Musikkonservatorium på Rosenørns Alle 22 – tett ved Forum. Den ene scenen har mulig kapasitet for 1.100 tilskuere, mens den andre kan tilby 350 sitteplasser i øverste etasje i konservatoriet med utgang til en fin terrasse.
Gallery utvider også med 1.500 ekstra kvadratmeter utstillingsareal. Det nye messeområdet døpes Gallery Studio og kommer til å ligge i forbindelse med showscenene i musikkonservatoriet. Gallery Studio består 100 prosent av nordiske, eksklusive merker som Georg Jensen, Pandora, Ole Lynggaard, Shamballa og med norske designere som Cathrine Hammel, Fam Irvoll og Veronica B Vallenes.
De to eventene Jewellery Room, som i januar lå på H.C. Andersens Boulevard, og Fashion Exclusive, som tidligere lå i NIMB ved Tivoli, samler seg også på Gallery. Jewellery Room plasseres i første etasje i Forum.
I alt forventer grunnlegger og eier Christian Gregersen omkring 400 utstilte designermerker under Gallerys vinger i august.
Gallery er forøvrig i gang med en stor internasjonaliseringskampanje, hvor 20 medarbeidere fra 13 land arbeider for å gi messen det største internasjonale fokus noensinne. Gratis inngang ved pre-registrering og direct-mail-kampanjer skal sammen med en intens kommunikasjon synliggjøre Gallery internasjonalt.
- Gallery tilbyr i tillegg gratis tog hvert tiende minutt fra flyplassen. Man skal bare pre-registrere seg på gallery.dk, sier Christian Gregersen.
Allerede i januar 2013 var 61 prosent av messens besøkende fra andre land enn Danmark, hvilket var en stigning på 10 prosent i forhold til samme messe året før. Til i august forventer Christian Gregersen en ennå større andel av utenlandske innkjøpere med den målrettede innsats Gallery har satt i verk under tittelen ”Gallery Goes Global”.
Mercedes Benz blir sammen med DHL og Carlsberg hovedpartner på Gallery.
Gratis overnatting til nordmenn
Gallery spanderer gratis overnatting på sine norske kunder under messen i København i august. Norske innkjøpere som sender kopi av sin flybillett innen 10. juni, får gratis overnatting i København fra onsdag 6. august til torsdag 7. august.
- Vi vil gjerne ha masse nordmenn i København under moteuken. Derfor tilbyr vi gratis overnatting til nordmenn som kan legitimere seg som innkjøpere og sende kopi av kvittering for sin flybillett til camilla@gallery.dk før 10. juni. I tillegg inviterer vi våre norske venner til moteshow, og de kan reise gratis med tog fra lufthavnen ved å registrere seg på gallery.dk. Vi inviterer også til åpning i Gallery Studio onsdag 6. august klokken 17 og drinks og middag i Forum en time senere, forteller Camilla Norbye i Gallery.
"
Sleek og Lab på CIFF
CIFF ser fram til at by på en enda mer interessant og segmentert messe, når det nå introduseres to nye områder: Sleek og Lab. Områdene er skapt i forlengelsen av visjonen om å gjøre CIFF enda mer internasjonalt orientert.
- CIFF opplever en økt interesse fra brands av Crystal Hall-kaliber. Derfor presenterer vi de to nye områdene, Sleek og Lab, som imagemessig er på nivå med Crystal Hall, men med hver sin skarpe profil, sier Design & Fashion Manager Kristian W. Andersen til Tekstilforum.
Han forklarer at formålet med de nye områdene er en sterkere segmentering med henblikk på å styrke de merkene som er representert på CIFF.
- CIFF vokser stadig, og derfor er det viktig å segmentere messen, så de enkelte merkene presenterer seg best mulig. Samtidig skal oppdelingen gjøre det mer oversiktlig for innkjøperne, så de kan optimere effekten av sitt besøk, uttaler Kristian W. Andersen.
Crystal Hall, Sleek og Lab vil fungere ved siden av hverandre, og de merkene som stiller ut i de tre områdene, er alle noe av de mest designdrevne og visjonære merker i livsstilsbransjen i dag.
PR Manager Janne Villadsen supplerer:
- Tidligere har disse merkene bare vært utstilt i Crystal Hall. Crystal Hall har skilt sig ut fra andre messer og salgsplattformer, da området ikke bare har fremvist et sterkt utvalg av merker, men også har presentert merkene i et miljø med en innbydende minimalistisk, skandinavisk estetikk og stemning.
Lab kommer til å inneholde en rekke av tidens sterkt design drevne og visjonære unge, up coming talenter innenfor streetwear og herreklær. Blant utstillerne er Han Kjøbenhavn, Holzweiler, Shoe the Bear og Peter Jensen.
Området Sleek vil presentere etablerte, visjonære og eksklusive designermerker rettet mot kvinner. Blant utstillerne her er Muuse, Freya Dalsjö, American Vintage og Humonoid og anerkjente internasjonale agenturer som Touba og RainbowWave Showroom.
I tillegg til Crystal Hall, Sleek og Lab vil CIFF fortsatt inneholde velkjente områder som Style Setters, Urban Space og Future Classics.
Hall H er som vanlig reservert CIFF KIDS med barnemote.
CIFF huser selvfølgelig også en lang rekke kjente danske og internasjonale motemerker med permanente stands i CIFF Showrooms.

VISION-retur til Øksnehallen
Motemessen VISION flytter i august tilbake til Øksnehallen, hvor grunnlegger Jan Carlsen i sin tid åpnet messen med en visjon om å markere København som internasjonal moteby. Etter en turbulent tid, hvor VISION de seneste sesongene har skiftet retning og lokasjon, er man tilbake til røttene og utgangspunktet i den gamle hallen i den pulserende delen av København som kalles Kødbyen.
Overskriften på VISION er denne gang ”We Do Business”, bakket opp av velkjente ambassadører som på den eller andre måten har hatt stor betydning for motebransjen. I VISIONS kampanjer figurerer navn som moteskribent Lotte Freddie, agent Nadia Meyer, prisbelønnet stylist og redaktør Dorothea Gundtoft, VISIONs egen utstiller Waseem Ahmad fra Vernon Sport og mange flere. Selv om tittelen understreker at messen er en kommersiell salgsplattform vil det stadig være stort fokus på up-coming designtalenter og på Designer’s Nest, som i år kan feire sitt 10 års jubileum.
Med Øksnehallen som ramme understrekes det at VISION hører til i et kreativt miljø med nordiske røtter.
- Merkemiksen på messen kommer til å framstå ut fra 80/20-regelen: 80 prosent klær og 20 prosent accessories. 80 prosent av utstillerne er nordiske, 20 prosent er internasjonale merker. VISIONs utstillere befinner sig dessuten i et middel til high-end segment av merker med veldefinert design-DNA, solide røtter og individuell stil, forklarer kommunikasjonssjef Trine Fruergaard fra VISION.
- Vi søker at fange opp den avslappede stemningen i den urbane københavnske kultur og gi gjestene et innblikk i hva byen har å tilby når det kommer til trender, inspirasjon, gastronomi og livsstil. For å understreke den karakteristiske københavnerpulsen vil Øksnehallen i august fremstå som en miniatyrutgave av byen, der det implisitt ligger en stilsegmentering. For eksempel jobber vi med veinavn i stedet for tradisjonelle standnummere, forteller Trine Fruergaard.