
Vil åpne Bread & Butter for forbrukere
Bread & Butters grunnlegger og sjef, Karl Heinz Müller, er sterkt kritisk til de mange nye messene som popper opp i Berlin. – Vi fisker i samme dam i en ødeleggende konkurranse, sier han. Til sommeren endrer han Bread & Butter og åpner den for forbrukerne. vil åpne messen for forbrukere.
Karl Heinz Müller. (Foto: Bread & Butter)

I en pressemelding slår han fast:
- I løpet av det siste tiåret har vi ikke bare provosert bransjen, vi har påvirket den i sterk grad, sammen med våre utstillere og besøkende. Dette ønsker vi å fortsette med.
Vi har derfor valgt å inkludere de viktigste aktørene i enden av kjeden, nemlig sluttbrukerne. Det er på tide med en endring, ikke bare av hensyn til oss selv, men for hele bransjen. Fra juli 2014 vil vi åpne et nytt kapittel i vår historie og posisjonere oss på en helt annen måte enn før, med fokus på sluttbrukerne. På grunn av de nye mediene er sluttbrukeren bedre informert enn noen gang før. Hele markedet er mye mer avhengig av det positive bildet som skapes av sluttbrukerne. En annonse i et glanset magasin alene er ikke nok lenger i dag. Jeg tror at jeg med rette hevder at dagens forbrukere i langt større gard enn før bestemmer hva, når, hvordan og hvor han kjøper.Vi vet godt at dette ikke vil være en lett oppgave. Vi forventer sterk motstand, akkurat som da vi flyttet fra Köln til Berlin. Det er alltid vanskeligere for pioneren enn for de som kommer etter. Men jeg vil gjerne påpeke at vi vil fortsette å fokusere på interessen til forhandlerne, og at vi gjør endringene i forhandlernes og utstillernes interesse.
Tid for forandring
Det er tid for en forandring. Siden Bread & Butter ble etablert i Köln i 2001, har vi vært med å påvirke og provosere bransjen. Etter bare tre messer i Køln flyttet vi til Berlin og fikk mange kritiske røster mot oss fra bransjen om Berlin kunne være det rette stedet. Vi brukte verken statistikk eller analyser. Vi ble styrt av de myke fakta. Berlin var kreative, i en oppvåkningsfase, og kunstmiljøet var allerede etablert. Uteliv og kultur i Berlin er uten sidestykke. Dette var våre argumenter. Dette overbeviste mange. Vår suksess har vist oss at vi hadde rett.På grunn av mangel på infrastruktur rundt vårt arrangementssted på den tiden, bestemte vi oss for å flytte til Barcelona. Det var også en suksess.
Men mange utstillere og besøkende ønsket en retur til Berlin. I 2009 var tiden kommet. Vi hadde den unike sjansen til å bruke den historiske flyplassen Berlin, Tempelhof, og undertegnet en 10 års-kontrakt.
Ødeleggende konkurranse
- Vår retur til Berlin har skapt en ekte gullgravermentalitet. Mange nye messer og mindre arrangementer har kommet til.Jeg er sterkt kritisk til denne utviklingen. Selv om jeg mer enn noen gang ønsker å utvikle messen videre i Berlin, synes jeg det er blitt for lettvint bare å leie en stor hall og arrangere en «messe». De store, med Bread & Butter i spissen, går i front og sørger for trekke utstillere og innkjøpere til byen.
Med dette betyr at alle fisker i samme dammen. Knapt noen har en tydelig profil. Alle henvender seg til alle. Også Messe Berlin, som med sine muligheter for offentlige midler, også er blitt involvert i messelandskapet gjennom en arrangør ved den nye, ennå ikke åpnede flyplassen.Det betyr at en ødeleggende konkurranse har begynt. Vi vet alle hva det vil si hvis tilbudet overgår etterspørselen. Hva står vi igjen med hvis utstillere og innkjøpere ikke lenger vet hvor de skal gå? Spesielt for utenlandske besøkende har Berlin blitt forvirrende, hevder Müller.
Store endringer i markedet
Videre har hele markedet endret seg betydelig, spesielt i løpet av de siste årene. Vertikale leverandører som H & M, Inditex, Uniqlo, Topshop osv fortsetter ikke bare å ekspandere veldig sterkt.De går i tillegg inn i markedet med en rekke nye konsepter, slik som for eksempel H & M ( COS, Monki, Weekday).
Også mange store og viktige merkevarer etablerer vertikale systemer med monolabelbutikker i de store europeiske byene. Disse butikkene er ikke alltid vellykkede målt med vanlige lønnsomhetskriterier, har en klar fordel i forhold til den klassiske forhandler.Den raske utviklingen av elektronisk handel betyr også mye. På den ene siden gjennom sterke online tradere som ASOS, Zalando og andre, men også med de store merkenes egne nettbutikker. Dermed risikerer klesbutikken å bli prøverom for den elektroniske kunden. Alt dette gjør ikke livet enklere for den stasjonære detaljhandel.
Det faktum at mange merker viser stadig mindre interesse for den klassiske engrossalg er noe som jeg opplever i mange samtaler med våre utstillere eller de som har avstått fra å delta i løpet av de siste sesongene. Ikke bare i Tyskland.Forhandleren er tvunget til å profilere sin virksomhet gjennom produktporteføljen, butikkopplevelse og service, eller han kan også åpne sin egen nettbutikk. Men det er fortsatt et faktum at bare den klassiske detaljhandel er i stand til å etablere og styrke en merkevare i markedet. Derfor vil merkene fortsatt trenge den stasjonære, ambisiøse forhandleren.
Min konklusjon: Vi befinner oss midt i en tydelig strukturendring, som vi heller ikke kan eller ønsker å ignorere. Tidene har forandret seg massivt. Bread & Butter som den ledende messe for moderne motekultur må finne nye løsninger. Å finne et nytt sted, en ny arena, som enkelte utstillere etterspør, er ikke nok. Det har stadig gått rykter om at Bread & Butter skulle flytte til Istanbul. Det er ikke vår plan. Tyskland, som et sterkt hjemmemarked, har klare fordeler for våre utstillere. Men det er tid for å åpne et nytt kapittel, sier Müller.