– Euroshop årets viktigste begivenhet
– EuroShop er årets viktigste begivenhet for mange norske bedrifter. Her møter man hele verden, sier Andreas Totzauer i Norsk-Tysk Handelskammer.
– EuroShop er den desidert viktigste handelsmessen for detaljhandelen. Det er her nyhetene blir presentert, her får man sett alt som er nytt på markedet. EuroShop er en meget effektiv måte å få med seg alt som vil bevege bransjen de nærmeste årene, møte nye forretningspartnere eller hente inspirasjon, sier Totzauer.
Av Henrik Aasbø
– Det er mye info å finne på internett, men det som presenteres her av tjenester og produkter er det viktig å ha opplevd live og fysisk sett, hørt og «smakt på». Dette er en mulighet man kanskje ikke får på andre måter. Den kommende utgaven blir også veldig greit inndelt i sju temaer, slik at man lett kan finne frem til det man ønsker å få med seg.
– Derfor er det kostnadseffektivt å være tilstede, både for besøkende og utstillere. Her kan man treffe flere på noen få dager enn man gjør på mye lenger tid ved å reise rundt til dem her hjemme. Og fremfor alt har alle som er til stede her tid og anledning til å prate med deg, legger han til.
Neste års EuroShop foregår fra 5. til 9. mars og ligger an til å bli større enn noen gang.
– I verdensklasse
– Dette er en fin messe med mange flotte stands og show som er morsomme å se, og som lages av folk som lever av å presentere ting på en best mulig måte. I tillegg er det et stort konferanseprogram som er helt i verdensklasse, sier Andreas Totzauer, leder for messeavdelingen i Norsk-Tysk Handelskammer. De er fra og med i fjor ny offisiell representant for Messe Düsseldorf i Norge.
– Vi setter rekorder hele tiden. Neste år vil 2500 selskaper være på plass, sier Elke Moebius, direktør i Messe Düsseldorf, som står bak Europas største messe for retail, og som nå skal avholdes for 50. gang.
– I jubileumsåret vil hele 123.500 kvadratmetere fordelt på 18 haller stå til disposisjon, forteller hun videre. Om noen måneder vil ti norske selskaper være representert som utstillere. I 2014 ble det registrert 991 norske besøkende til handels- og retail-messen ved Rhinens bredder.
Norsk fellesstand
EuroShop arrangeres hvert tredje år. I årene mellom avholdes EuroCIS, en messe i litt mindre skala.
– For første gang skal vi også arrangere norsk fellesstand under EuroShop, en såkalt Nordic Lounge, forteller Totzauer. Dette skjer i samarbeid med en del profilerte bedrifter fra messe-, event- og mediebransjen i Norge og Sverige.
– Selvsagt skal de deltakende bedriftene presentere seg her. Men først og fremst vil vi være et samlingspunkt for både nordiske og internasjonale besøkere. Her blir det hyggelig atmosfære, mingling, fagforedrag og aftershowparty.
– Dette blir en suveren nettverksplattform, så stikk innom når du er på messen, oppfordrer Totzauer. Han lover at du til enhver tid vil treffe relevante kontakter fra Norden og verden for øvrig, samt kunne lade opp både mobilen og kroppen under en lang messedag. Nordic Lounge finner du i hall 5.
Norsk-Tysk handelskammer kommer også til å arrangere og legge opp reisen for dem som ønsker å besøke messen. Dette skjer i samarbeid med Expert Reiser.
– Spennende på teknikksiden
Forrige gang EuroShop ble arrangert var det 110.000 besøkende fra over hundre land innom messen. I år tror man på enda flere, kanskje så mange som 120.000.
– Spesielt på teknikksiden ser neste års messe ut til å bli spennende, lover Elke Moebius, som i begynnelsen av november inviterte norske medier til pressemøter i Stockholm, der hun orienterte om den kommende utgaven av EuroShop.
Det står firmaer på venteliste til flere av de sju temaene av utstillere. Messen vil neste år ha et litt annerledes konsept som vil dekke alle aspekter av moderne handel i følgende kategorier: POP Marketing, Expo & Event Marketing, Retail Technology, Lighting, Visual Merchandising, Shop Fitting & Store Design og Food Tech & Energy Management.
– EuroShop skal være den mest kreative messen med de mest spennende showene, lover Moebius. Blant annet har de utviklet en spennende hjemmeside der besøkende inviteres til å utforske og «bli en del av EuroShops spennende verden», som direktørene sier det.
– Fin kombinasjon
– Den store variasjonen av produkter er messens store fortrinn. Det blir en fin kombinasjon av tekniske løsninger og designkonsept for alle målgrupper, lover Moebius.
Robotisering og hvordan online møter offline blir andre spennende tema som hører tiden til. Denne gang skal foredrag og workshops foregå i samme bygning som resten av messen.
– Det gjør at det blir enkelt å stikke innom de mest interessante foredragene som man ønsker å få med seg, sier direktøren.
Det er naturlig nok Tyskland som har flest besøkende på messen, nesten 40 prosent. Mens resten, cirka 63 posent, kommer fra et hundretall andre land. Sånn sett representerer EuroShop en unik mulighet til å treffe og knytte kontakt med både utstillere og publikum fra andre land.
– Hele detaljhandelen, både enkeltstående og kjeder, vil være til stede. Butikkinnredning, IT, lys, betalingsløsninger… Denne messen dekker alt, fremholder Andreas Totzauer.
Men han legger også til:
– Mange på besøkssiden er flinke til å se muligheter i forbindelse med Euroshop. Men det kunne vært enda flere. Husk at det er ikke hver dag at et møte med den samlede internasjonale retailverden er bare en to timers flytur unna, slår Totzauer fast.