
Internasjonalt fokus i København
Når CIFF i Bella Center og Revolver i Øksnehallen åpner dørene 1.-3. februar 2017, vil tusenvis av nye kolleksjoner til sesongen AW 17/18 henge klar på stativene. Begge messene har fokus på å øke den internasjonale interessen for Copenhagen Fashion Week.
Det internasjonale perspektivet er tydelig hos både CIFF og Revolver. For eksempel offentliggjorde CIFF i november sit nye samarbeid med det britiske stormagasinet Harvey Nichols, hvor stormagasinet gjennom prosjektet North Wind viser CIFFs visjon for den moderne skandinav gjennom en rekke produkter innenfor kunst, gastronomi, livsstil og dansk mote. En pop up-store er kuratert under ledelse av CIFF’s Fashion & Design Director Kristian W. Andersen.
- Vår North Wind pop-up shop i Harvey Nichols gir en rekke av våre utstillere en unik sjanse til å få fotfeste i utlandet. Den internasjonale interessen vil også være med på å tiltrekke flere innkjøpere til CIFF, sier Kristian W. Andersen til Tekstilforum. Han legger til at CIFF nettopp har ansatt en tysk selger som har erfaring fra motemessen Panorama i Berlin. En av hans oppgaver blir å tiltrekke flere innkjøpere til moteuken i København fra det store tyske eksportmarkedet.
Gjennom flere sesonger har CIFF arbeidet med å skape en bedre besøksflyt, så flere innkjøpere ikke overser det store området på CIFF Showrooms. Det er fortsatt i fokus, og det vil blant annet komme bedre skilting og guider som kan lede messegjestene til de faste showrommene på Bella Center. Det vil også være pop-up plasser for showroom-merkene.
Under messen blir det en rekke events og aktiviteter.
Samarbeider med Milano
Hos Revolver satser man også internasjonalt. Til den kommende sesongen kuraterer Revolver for andre gang et område på - og i samarbeid med - WHITE-messen, som foregår den 14.-16. januar i Milano. Her vil 12 skandinaviske merker vise deres nye kolleksjoner for messens besøkende.
- Når vi snakker om Revolvers organisering i Øksnehallen, så vil den i februar 2017 være bygget opp på samme måte som messen i august. Paviljongen fungerte optimalt for både innkjøpere og utstillere, så den kjører vi naturligvis videre med. Det vil dessuten bli økt fokus på Revolvers visuelle fremtoning og kunstneriske uttrykk, sier Frederik Hansson, Communication and Marketing Coordinator.
Blant Revolvers nye utstillere er eksempelvis Essentiel Antwerp, Becksöndergaard, Thom Krom og Komono.
Av Helle Mathiesen
Copenhagen Fashion Week
CIFF/CIFF Raven
1.-3. februar 2017
Bella Center, København / www.ciff.dk
CIFF Showrooms
1.-5. februar 2017
Bella Center, København / www.ciff.dk
CIFF Kids
1.-3. februar 2017
Forum, København / www.ciff.dk
Revolver
1.-3. februar 2017
Øksnehallen, København / www.revolver.dk