Mye folk og god stemning i Bella Center
Storsatsingen til Blender Agency i Bella Center trakk mye folk
Stig Eirik Leinan i Jofama hadde med gjestedesigner og Eurovision-vinner Månz Zelmerløf på standen.
Marius Eckmann var godt fornøyd med responsen på det italienske yttertøymerket People of Shibuya
Fashion Partners har vlagt å leie showrom i København sentrum vegg i vegg med sin største konkurrent, noe som fungerer godt for begge parter.
Kaare Lund Agenturer har inngått en partneravtale med Veronica B. Vallenes og tar ansvar for produksjon og salg. Pia Nordskaug fikk god respons på Vallenes-kolleksjonen i Øksnehallen

Optimistiske og nysgjerrige innkjøpere i København

Innkjøperne er positive og mer innstilt på å kikke etter nye ting enn før. Den forsiktige holdningen som har preget mange de siste messene er erstattet med optimisme og nysgjerrighet.

Publisert

Dette er summen av det mange fornøyde utstillere i København sier etter tre travle messedager. Både på CIFF i Bella Center og på Revolver i Øksnehallen har det vært god trafikk og et jevnt sig med skandinaviske og internasjonale innkjøpere som både har tatt turen til København for å la seg inspirere, men også for å kjøpe.

Stort sett var det bare positive tilbakemeldinger – fra arrangørene, fra utstillerne og fra innkjøperne. Det er det gode grunner til. Messearrangørene i København har lagt ned et meget solid forbedringsarbeid de siste to-tre årene og fremstår nå som langt mer attraktive enn tidligere.

Store forbedringer

CIFF har gjort omfattende endringer og har klart å tiltrekke seg en rekke nye, attraktive merker og leverandører som har løftet messen mange hakk. Det som holdt på å bli en «kjedelig damemesse», som enkelte uttrykte det for noen år siden, har nå fått en imponerende bredde med alle kategorier dame- og herremerker. At CIFF Kids ble «kastet ut» fra Bella Center og flyttet til Forum for å få plass til et større spekter av voksenmerker har gitt alle parter et solid løft.

En aktør som har bidratt til å fornye CIFF er Blender Agency, som satser stort på København med en stand på 400 kvadratmeter for sine merker. Her var det godt med folk gjennom hele dagen, og Blender-standen ble på mange måter et norsk samlingspunkt.

Fulltreff for Revolver

Revolver har slitt litt med å knytte Øksnehallen sammen med de øvrige utstillingslokalene sine de to foregående messene. At de nå har fått anledning t til å utvide Øksnehallen med en paviljong var en fulltreffer: Alle utstillerne under samme tak skapte god trafikk og skikkelig god messestemning.

Blomsterprint

Spesielt blomstrede og etniske prints og tekstiler preger damekolleksjonene, både på kjole-, bukse- og ikke minst blusesiden. Blomstermotivet kommer i alle størrelser og farger, og ses både på bukser, overdeler og i todelte sett. Blomstene er både store og fargerike med assosiasjoner til glade, etniske kulturer, men også i mindre formater med mer delikate og klassiske, nordiske undertoner. Plagg med blomsterprint er opplagte til den feminine kundetypen som liker et romantisk og fargerikt uttrykk.

Skinny og slim jeans er stadig det viktigste jeanslooket, som nå er preget av forskjellige dekorative detaljer.

Sport og velvære setter sitt preg på sesongens kolleksjoner. Det viser seg i form av et økt utvalg av lounge- og sportswear og et casualt hverdagslook, som også preger sesongens ytterklær. Og bomberjakkene kommer i mange variasjoner, fra de fleste leverandørene.

Sporty og casual herre

Sport påvirker fortsatt herremoten, og den avslappede og casual garderobe, eller elementer av den, er i ferd med å bli en klassiker. De sportslige referansene kommer denne sesongen til uttrykk i både plagg og styling. Vi ser sportslige elementer som sneakers og slip-ons, sweatshirts og særlig inspirasjon fra joggebukser med strikk og snøring i liv og ben. De sportslige referansene ses også i den klassiske/formelle herremoten med dresser i jerseykvaliteter eller joggebukser sammen med en dressjakke.

De sportslige referansene kommer særlig til uttrykk i sesongens styling. Fargene lyseblå og lyserød er viktige sommerfarger og brukes særlig i det formelle looket. Sesongenes mønstre er som i damemoten preget av etniske print og striper, og så ser vi også ruter, men ikke så mye som før.

Powered by Labrador CMS