Fra en av fremføringene på Young, Fushions hovedlokasjon. Foto: FUSHION/Helena Bosdal

Stor bredde i FUSHION

Alt fra joggende damer på Aker Brygge til fotoutstillinger, kunstinstallasjoner, motevisninger og ulike former for presentasjoner. Spennvidden og variasjonen i den første utgaven av FUSHION er stor.

Publisert

Ditte Christensen i Oslo Runway var fornøyd med åpningen og mener det er behov for et arrangement som skiller seg ut og som kan bidra til å gjøre norsk mote mer kjent på hjemmebane, samtidig som de får internasjonal oppmerksomhet. – Oslo Runway skal og bør være noe helt annet enn Copenhagen Fashion Week. Vi samarbeider godt med København, og har ikke noen intensjoner om å konkurrere med dem. Ved å gå inn i FUSHION får vi vår egen måte å presentere norsk mote på, sier hun i en hektisk prat innimellom alle andre små og store arrangøroppgaver.

- Det tradisjonelle catwalk showet passer ikke oss. Vi arbeider på en måte som ligger i grenselandet mellom kunst og mote. Derfor passer det oss bra å presentere oss i vår egen butikk i Paleet, sammen med kunst og forestillinger om kvelden, sier T. Michael. Butikken i Paleet er på mange måter en installasjon og en opplevelse i seg selv med en nøye kuratert utstilling av sko og klær. Kombinasjonen med verker av japanske Okurimono og fotokunstneren Christian Houge gjør det til en essens av hva FUSHION ønsker å fremstå.

Kunst og klær hos T.MIchael

I kjelleren i F5 er Elisabeth Stray Pedersen nettopp ferdig med presentasjonen av sin kolleksjon i Galleri LFM og har deler av den utstilt sammen med Moiré. –Jeg har hatt tradisjonelle visninger under Oslo Runway tidligere og har vært godt fornøyd. Ikke minst fordi jeg da fikk vist større deler av kolleksjonen. Den presentasjonen vi har hatt denne gangen fungerer også svært bra. Den er naturlig nok ikke så ressurskrevende, og jeg føler jeg får mye ut av denne formen. Det er en fin måte å komme nærmere kundene på, sier hun.

Hun har kommet mange skritt videre med ESP det siste året, og har kommet inn i flere gode butikker takket være en dyktig agent. Nå jobber hun videre med PR, nettbutikk og pop ups for å få merket bedre kjent.

Fotoutstilling og trening

På Aker Brygge presenterer Active Brands Kari Traa & Johaug photo exhibition. Hver dag presenterer merkene seg i tillegg med treningsøkter rundt om i området.

Elisabeth Stray Pedersen

I fotoutstillingen blir merkene presentert sammen på en måte som blander deres fellestrekk, men fremdeles skiller hvert enkelt merke.

Johaug fokuserer på dualitet, og harmoniserer balansen mellom feminint og tøft i en urban, rå, grafisk og konkret scene, mens Kari Traa har benyttet seg av en mer naturlig, elementær, jordnær og flytende tilnærming til bildene.

Konseptet ble brakt til live av Blake Schaefering, styrketrener og kreativ velværesjef under Oslo Runway de siste sesongene. Han ønsket å få til en utstilling i bybildet som presenterer merkevaren Kari Traa og Johaug på en måte som går overens med Fushion - fokus på norsk mote og kunst, mens man fortsatt opprettholder integriteten til merkene.

Bildene er stylet av den anerkjente stylisten Lisa Jarvis, som blant annet har stylet flere moteserier for Vogue. Bildene er fotografert av Dusan Reljin som blant annet har reklame- og redaksjonelle kunder i porteføljen sin som YSL, Nike og Gucci. Utstillingen består av 27 bilder, hvor 20 av bildene er utstilt på Aker Brygge og de 7 andre på Young.

Foto: Dusan Reljin

Styling: Lisa Jarvis

Foto: Dusan Reljin

Makeup: Inger-Lise Moa

Hår: Sigrid Hesla Breia fra Adam&Eva

I løpet av de tre FUSHION-dagene foregår det en lang rekke små og store arrangementer rundt i byen. Et positivt og prisverdig arrangement, men det må jobbes videre med å forbedre gjennomføring, holde tidsplaner og gjøre de ulike elementene mer tilgjengelig for flere med bedre informasjon og skilting.

Powered by Labrador CMS