Blender satser stort med en stand på 700 kvadratmeter på CIFF

Dyrt, men viktig å være i København

- Det er dyrt, men viktig å være på plass i København!

Publisert

Det er kommentarene som går igjen hos de nærmere 30 norske merkene som stilte ut på Revolver og CIFF denne uken. De to norske selskapene som satser mest på København er utvilsomt Holzweiler og Blender Agency. Holzweiler, som har åpnet sitt eget kontor og showrom i den danske hovedstaden, fulgte opp med sin sjette visning, stand på CIFF, utstilling sammen med kunstneren Ali Gallefoss og pop up-store i interiørbutikken Paustian.

Blender Agency konsentrerer seg om å vise og selge sine merker på CIFF i Bella Center. Kyrre Alver slår fast at messen i København blir en stadig viktigere arena for dem, og denne gangen hadde Blender en stand på totalt 700 kvadratmeter som rommet et stort antall av de merkene de er agenter og distributører for, pluss FWSS, CalaJade og Diemme, som de eier. Også nysatsingen Blender Home fikk stor plass på fellesstanden.

Alver er godt fornøyd med utviklingen, både med agenturvirksomheten og Home-satsingen, men får dype pannerynker når han kommer inn på retailvirksomheten, som er organisert i et eget selskap. Det har kostet dyrt, og er i ferd med å bli trappet kraftig ned.

Viktig å være til stede

Haust er også en av de norske merkevarene som er fast utstiller på CIFF. Kristoffer Haust konstaterer at kostnadene tynger, men at det er helt nødvendig å være til stede på en arena som CIFF, sammen med andre merkevarer. Han er fortsatt interessert i internasjonal ekspansjon og benyttet anledningen til å søke etter agenter og distributører i Skandinavia og Europa.

A&C Oslo var også på plass, mest for å få vist seg fram etter reetableringen, uten store ambisjoner om mye salg, og for å få kontakt med agenter for Sverige og Danmark-

Øvrige norske utstillere på CIFF var Aphru, Blæst, Boheme, Camilla Pihl, Iben, JohnnyLove, Syversen og Riccovero.

I tillegg var en lang rekke norske agenter på plass på standene til sine merker for å pleie sine norske kunder. Det som før var en ren inspirasjonstur og jakt på nyheter for norske innkjøpere, blir i større grad en innkjøpstur. Stadig flere setter sin ordre i København i stedet for å vente til de kommer til Oslo igjen.

God messestemning på Revolver

Revolver i Øksnehallen skiller seg kraftig ut fra CIFF. Her er det tettere, mer komprimert og en god, intim messestemning. Noe som passer godt for Line Varner i Lie of Oslo, som har vært fast innslag i Øksnehallen i en årrekke. Varner har endret kolleksjonen sin noe, med andre materialvalg og litt annet prisnivå, men med samme DNA.

Ørnulf Høyer satser videre med Maud og Fram, og var godt fornøyd med responsen. Det samme var Jens Olav Dankertsen i Livid Jeans. Et merke som skiller seg klart ut fra de fleste andre med sin miljøprofil og åpne, transparente produksjon. Kjøper du Livid Jeans, har du full oversikt over hele produksjonskjeden.

Dankertsen startet hovedsakelig med jeans, men har utvidet kolleksjonen etter hvert. I tillegg til jeans som i sin helhet produseres i Trondheim, produseres resten av kolleksjonen i Portugal. Dankertsen har endret prisprofil og redusert antall forhandlere det siste året. - Vi velger å ligge i high end-segmentet og jobbe med færre, dedikerte forhandlere som kan formidle vår historie, om det som ligger bak produktene og hva det koster å produsere jeans på en mest mulig bærekraftig måte, sier han.

Andre norske utstillere på Revolver var Untold Stories, Iis Woodling, The Product, Ella&il, Bjørg Jewellery, BRGN og ByTimo.

Powered by Labrador CMS