Det sier Vegard Kristiansen, initiativtaker til «the Green Deal» - en ny retur- og distribusjonsordning for tekstilbransjen. – Med the Green Deal ønsker vi å ta hånd om returer og selge dem videre for å unngå ressurskrevende og miljøødeleggende transport, sortering, ompakking og ny transport, sier han.
Kristiansen har arbeidet med logistikk og transportløsninger hele livet og har sett hvordan problemene med returer i motebransjen har økt og påført miljø og natur stor skader.
- Med stadig mer fast fashion og netthandel har returproblemet fått enorme dimensjoner. Om en kunde har handlet tre t-skjorter på nett og returnerer to av dem, etter å ha åpnet emballasjen, blir disse sendt rundt i Europa, til Sverige, Tyskland eller Polen reemballering og pakking før de sendes tilbake til leverandører, som igjen sender dem ut i markedet. Ofte kan dette skje flere ganger med samme vare. Eller de blir stuet bort på et lager og senere kastet. Noe som er dyrt og svært miljøbelastende.
- Med the Green Deal» ønsker vi å ta hånd om returene og selge dem slik de er, til redusert pris, i stedet for å frakte dem fram og tilbake i Europa eller skrote dem. Vi ønsker på den måten å bli tekstilbransjens «panteautomat»: Vi tar mot returene slik de er, vurderer tilstanden og selger dem til redusert pris, i vår nettbutikk «thegreendeal.no» og deler inntektene med leverandøren etter avtale. En vinn- vinn-situasjon for alle parter, og for miljøet.
- Vi er i gang, har avtale med flere store aktører og er i dialog med flere andre. Og vi vil gjerne ha kontakt med flere, både samarbeidspartnere og strategiske investorer som kan bidra til å at vi kan vokse og komme videre, sier Kristiansen.
- Her er det snakk om at vi alle gjør vårt for å bidra til å forsterke en sirkulær økonomi og redusere råvarebruk, avfall, utslipp og energibruk. Vi vil oppmuntre til nye måter å tenke på når det gjelder forbruk, ressursbruk og miljø. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt, og vi prøver å gjøre det vi kan, avslutter han.