Zalando og House of Dagmar:

Sofia Wallenstam, merkevaredirektør hos House of Dagmar
Sofia Wallenstam, merkevaredirektør hos House of Dagmar

Kolleksjon med miljørapport

Zalando lanserer en eksklusiv kapselkolleksjon fra House of Dagmar. Kolleksjonen som vant Zalando Sustainability Award AW21 under Copenhagen Fashion Week, kommer sammen med rapporten ‘Fibre Impact Report’ som gir mer innsikt rundt materialenes miljøpåvirkning.

Publisert

Kolleksjonen fra House of Dagmar, som består av 20 plagg, er utviklet i samarbeid med Zalando. Den fremhever bærekrafttiltak og ser nærmere på valg av materialer, som sertifiserte økologiske, resirkulerte og ansvarlig anskaffede materialer. Alt for å skape en kolleksjon som er tidløs, allsidig og elegant. De tre fokusområdene i House of Dagmars bærekraftstrategi, og for denne kolleksjonen spesielt, er å redusere karbonutslipp, spare vann og minimere avfall gjennom valg av materialer. Capsule Collection Fibre Impact Report beregner fiberavtrykket for hvert plagg i kolleksjonen, og har som mål å presentere et mer transparent og informativt innhold på en enkel og forståelig måte.

Zalando engasjerte bærekraftkonsulentene i Anthesis for å utarbeide en rapport på fibrenes miljøpåvirkning. Rapporten er basert på Higg-indeksen (Higg Materials Sustainability Index – MSI). Rapporten viser at ved å velge mer bærekraftige materialer fremfor konvensjonelle materialer, har House of Dagmar spart anslagsvis 7700 kg CO2, noe som tilsvarer utslippene ved å kjøre fra Berlin til Madrid 13 ganger (31 000 km) samt 184 000 liter vann, det samme som cirka 600 badekar. Rapporten slår også fast at dette er en dannelsesreise for House of Dagmar, hvor de må granske materialer grundigere i fremtiden gjennom å analysere levetiden til materialene og vise åpenhet i forsyningskjeden for et mer oversiktlig bilde.

Sofia Wallenstam, merkevaredirektør hos House of Dagmar, sier: - Vi håper at vi kan inspirere kundene våre til å være modige og endre holdninger når det gjelder hva de har på seg og hvorfor. En bevisst tenkemåte, det alt man kjøper er produkter som er laget for å vare. Og at hvert nye plagg inngår i en stil som kan vare livet ut, eller gå videre til en ny bruker. Vi er utrolig stolte av å ha vunnet prisen og av å ha produsert denne kapselkolleksjonen og Fibre Impact Report – det er enda et steg mot en mer bærekraftig fremtid.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS