Nuum Collection for alle anledninger

Frode Kommode er agent for et nytt merke i Norge, Nuum Collection. Det er utviklet og eies av Frode Strømman, Maria Olsson og Michael Engdal, med Maria som designer.

Publisert

Etter en kort og hektisk utviklingsperiode har merket fått god fart i hjemmemarkedet og er klar for lansering i Sverige og Tyskland.

Maria Olsson, medeier og selger i Frode Kommode fikk en spesiell utfordring da hun satt sammen med Frode Kommode-gründer Frode Strømman og Michael Engdal, CEO i av MNO International i Sverige, under messen i august i fjor: - Vi lager et nytt brand. Du får en måned på deg til å komme opp med et konsept og navn!

Det var hektiske tider, midt i innsalget, men hun tok utfordringen på strak arm, selv om det hele kom som lyn fra klar himmel. Hun fikk med seg en god sparringpartner, Louise, med følgende beskjed: Ikke noe betalt, bare jobb på kveldstid og i helger i tillegg til alt annet.

- Jeg var helt uforberedt, men hadde veldig lyst til å prøve, fordi jeg hadde sett for meg et konsept som jeg trodde kunne fungere, sier hun.

Resultatet etter en hektisk utviklingsperiode ble Nuum Collection. Basert på følgende filosofi:

Tro mot favorittfasongen

Jenter er mer tro mot sin favorittfasong og favorittmodell enn mot et spesielt merke. Har du først funnet en favorittmodell, velger du samme fasong og modell neste gang, uansett hvilket merke det er. Derfor ble Nuum Collection utviklet ut fra nettopp teorien om at kundene skulle finne sin favorittmodell hver gang de skulle kjøpe noe nytt: Same style, new fabric. Hvert plagg ble utviklet i flere versjoner, med ulike kvaliteter og detaljer: fashion, casual, dressed og festivity. Dermed kunne kunden velge sin favorittfasong og være i komfortsonen uansett om hun skulle ha klær til jobb, fritid, mer formelle anledninger eller til fest.

For å gjøre det enkelt for butikkene – og kundene – var det viktig å definere hva som er casual, dressed og festivity. Det ble gjort ved at casual har hvit tag, dressed har brun og festivity gull.

Hva er favorittfasongen?

Neste utfordring var å finne ut hva som egentlig er folks favorittfasong. Maria fikk god hjelp av dyktige konstruktører hos en samarbeidspartner i Sverige for å finne riktige typer plagg og løsninger som passet inn i konseptet. Det skulle være feminint, men ikke «girly», det skulle være mønstre, men ikke blomster. Oversized skjorter ble utviklet i tre lengder, short, midi og maxi, slik at de også kan bruke som uformelle sommerkjoler. Det ble utviklet omslagskjoler med knapper, slik at de er justerbare i livet, ikke bare med belte, og flere kimonomodeller.

Masse bilder

Neste viktige spørsmål var: Hvordan selge inn konseptet?

Ett viktig svar var masse bilder i naturlige omgivelser, minst fem for hver modell, slik at både de som skulle selge merket i butikk og kundene raskt fikk et godt bilde av hvordan de tok seg ut fra forskjellige vinkler. I tillegg får butikkene et godt utvalg til bruk i sosiale medier. Det ble tatt en masse bilder på en fotoshoot i Marbella. Dermed var alt klart for lansering i januar i år, etter en intens, kort og hektisk utviklingsperiode. Neste fotoshoot var i Portugal.

- Alt har fungert bra i starten. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra butikkene. Ved innsalget i august solgte vi nesten dobbelt så mye som vi hadde forventet, sier Maria fornøyd.

Det kommer fire kolleksjoner i året, og hver kolleksjon består av mellom 30 og 50 plagg. Denne uka selges kolleksjonen på minimessa i Tromsø.

Powered by Labrador CMS