Motefolket møttes i Berlin
Leverandører og innkjøpere fra hele Europa møttes i Berlin denne uken. Med Panorama og Premium som de to store møteplassene, og med Seek og Bright som stadig voksende og interessante nisjemesser.
I tillegg gjorde Show & Order, Ethical Fashion Show, konferansen Fashiontec og et stort visningsprogram at Berlin Fashion Week satte sitt tydelige preg på den tyske hovedstaden.
Men det var få norske innkjøpere på plass for å jakte nyheter og finne inspirasjon. Ferieavviklingen er i gang, og det er langt færre nordmenn som tar turen til Berlin på sommeren enn på vintermessene. Egentlig ganske snodig at det er mindre viktig å holde seg oppdatert om neste sesong om sommeren enn om vinteren….
Det som ble vist på de mange hundre standene gir et klart inntrykk av at motebransjen er inne i en tøff tid. Det kommer stadig meldinger om at store, internasjonale aktører sliter tungt, og lavkonjunktur og små og store kriser på ulike områder og regioner de siste årene har gjort livet vanskelig for mange butikker. Resultatet er at alle ledd er preget av forsiktighet. Leverandørene gjør ingen store sprell, men presenterer kolleksjoner som ligner på den forrige. De store nyhetene glimrer med sitt fravær. Og innkjøperne følger i stor grad samme innkjøpsmønster hos de samme leverandørene som før.
Duse, brente farger
Når det gjelder dameklær går vi mot en vår og sommer med innslag av maskuline trekk og mye farger, men i en nedduset, dempet form.
Produktsjef for dameklær i Texcon, Kristine Andersen hadde følgende oppsummering etter å ha trålet messehallene på Panorama:
- Det blir masse farger, og de er lyse, blandet med brennende farger, og alt er duset ned. Det er mange farger å velge mellom, noe som blir en utfordring for innkjøperne. Vi ser mye hvitt i kombinasjon med off white, beige og sand-toner, og blåtonene holder seg. Det presenteres en masse gode kvaliteter, og stoffet skal falle og følge kroppens linjer. Vi ser også at kjønnsskillene viskes ut. Det feminine møter det maskuline, i form av litt lengre blazere. Flate sko og «dressbukser» med litt høyere liv enn tidligere, og boy friend-jeans. Generelt er buksene videre enn før, og både bootcut og cullotte fortsetter.
Mindre ruter, mer striper
Dette er de viktigste elementene i det herreleverandørene kommer med:
Ingen store endringer i konfeksjon. Silhuettene er fortsatt smale, og nyhetene kommer i form av nye stoffkvaliteter og detaljer. Blå- og gråtonene er fremtredende. Som hos damene er det mye innslag av hvitt, off white, beige og sand. De mest synlige endringene er på skjorter, hvor det blir mindre ruter og mer striper og mønsterprint. Blåtonene dominerer, men det kommer også grønntoner og andre duse fargeinnslag i skjortekolleksjonene. Jeansen er fortsatt viktig, og chinosene holder seg fortsatt godt. Tynn strikk i pastellfarger, og ytterjakkene skal være lette, korte i stadig mer tekniske materialer. – Så teknisk at du kan ta og stappe den ned i veska og siden ta den på igjen uten at den skrukker, som en av leverandørene uttrykte det.
Få norske utstillere
JohnnyLove var eneste norske utstiller på Premium, og John Vinnen var fornøyd med besøket på standen, men ikke med å bli plassert sammen med utstillere som er svært ulike hans merke. JohnnyLove har staset på det tyske markedet de siste tre åene og har vokst gradvis, men har fortsatt mye jobb igjen for å komme helt inn i varmen hos de store aktørene.
På Seek hadde både Norwegian Rain og den norske brilleprodusenten Kaibosh god trøkk på sine stander.