Ledergruppen hos FLOYD.no har hektiske dager og satser på god vekst i årene fremover. F.v.: Lene Vartdal Jensen (daglig drift), Tonje Hansen kommunikasjonsansvarlig), Ida Stensrud Andersen (innkjøpsansvarlig), Guro Forseth Smith (daglig leder) og Preben Nesheim (utviklingsansvarlig).

FLOYD.no med rekordvekst og nye tekniske løsninger

FLOYD.no har gått fra én til 38 ansatte på ti år og kan juble over en omsetning på 68 millioner i 2020.

De feirer ti år med store teknologiske investeringer og et mål om å bli Norges største og beste motebutikk for kvinner på nett.

– Vi rir på e-handelsbølgen som skyller over oss. I 2021 forventer vi en omsetningsvekst på om lag 50 prosent, sier en stolt Guro Forseth Smith, daglig leder for FLOYD.no.

Så langt i 2021 har hele to millioner kvinner funnet veien til FLOYD.no.

– Det er intet annet enn rått, sier Forseth Smith.

Hun har som mål å erobre landet. For visst går det an å handle lokalt og innenfor Norges grenser, selv om du handler på nett.

Fra én til 38 ansatte

I 2011 satt Forseth Smith i et kaldt grovlager og startet opp nettbutikk på et domene som knapt var i bruk. Hun hadde med seg 20 års arbeidserfaring innenfor markedsanalyse, mediestrategi, kommunikasjon og varehandel, og det var nå denne erfaringen virkelig skulle gjøre seg gjeldende.

Floyd.no startet som et soloprosjekt der hun sto for alt - fra fotografering og bestillinger til pakking og utsendelser. Det var en stor utfordring, men Forseth Smith hadde en klar visjon om hva hun ville skape og en merkevare med stort potensiale i ryggen.

– FLOYD.no ble ikke startet opp ut av det blå. FLOYD var allerede et etablert merke med flere frittstående butikker da jeg startet opp. Jeg så potensialet, ville ta tak i det og bygge det opp, forteller Forseth Smith. Hun kaller det sitt femte barn, etter ungene og hunden Bamse, som svinser rundt i lokalene.

– Men FLOYD.no er ikke bare mitt. Det er alle sitt. Dette er det kuleste stedet i verden å jobbe fordi det er så mange dyktige og engasjerte folk her.

I dag er det 38 ansatte i bedriften som består av avdelingene daglig drift, utvikling, innkjøp og kommunikasjon. I takt med ambisjonene, skal flere ansettes de neste årene. FLOYD.no har kontroll på eget virke fra A-Å, og gjør det meste innenfor eget hus. Kompetanse og utvikling er to viktige nøkkelord som har gitt resultater.

Ny teknologi

I 2010 omsatte FLOYD.no for 800 000 kr. I 2020 var tallet 68 millioner.

– Jeg er aller mest stolt av hvor langt vi har kommet teknologisk. Vi er en av Norges største e-commerce aktører innenfor mote. Vi merker at flere bedrifter ser til oss fordi vi bruker nye teknologiske løsninger, sier Forseth Smith, som legger til at pandemien ikke ble brukt til å ligge på latsiden.

Guro Forseth Smith

I år lanserte de en helt ny nettbutikk - fra innsiden til utsiden. Nå er de en av Nordens første nettbutikker på PWA teknologi. PWA står for Progressive Web Apps, og gjør at nettsiden ser ut og oppfører seg som en app. PWA gir også en raskere og mer responsiv side. FLOYD.no bruker en av verdens største og mest brukte netthandelsplattformer: Magento fra Adobe, som brukes av mange av de største og beste nettbutikkene både i Norge og resten av verden.

– Netthandel skal være enkelt og trygt hos oss. Vi gjør mye av teknologiarbeidet selv, samt samarbeider med de beste byråene i Norge for at kundene våre skal få en unik handleopplevelse hos oss, sier Forseth Smith

I tillegg har FLOYD.no fått ny butikkdataløsning og enklere checkout fra Klarna. I oktober kommer løsningen FitFinder, der du kan legge inn egne mål og ønsker rundt passform, slik at du finner akkurat det som passer deg og din stil. FitFinder er noe helt nytt på markedet, som ved bruk av kunstig intelligens over tid kan bygge opp et sammenligningsgrunnlag, og kan dermed mer presist finne plaggene til akkurat din kroppsfasong.

– På den måten blir det mer bærekraftig å handle på nett fordi den teknologien vil få ned returprosenten. Det er godt for miljøet, påpeker Forseth Smith. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS