Merethe Beckmann og Jan Hagen

Miinto.no investerer i teknikk og markedsføring

Bestseller-eier Anders Holch Povlsen har investert et tresifret millionbeløp i Miinto. En investering som primært skal brukes på teknisk utvikling og markedsføring. For å styrke arbeidet med å fremme lokal handel og gi support til norske butikker i fremtidens detaljhandel, har Miinto.no ansatt Jan Hagen og Merete Beckman.

Publisert

Flere norske motebutikker har blitt presset hardt på økonomien, blant annet fordi norske forbrukere handler fra utenlandske nettsider, og ikke landets butikker. Det skal mer fokus på lokalhandel, mener Miinto.no, som fungerer som en plattform for de fysiske motebutikkene – så forbrukerne blir oppmerksomme på og handle lokalt på nett.

Jan Hagen er ansatt som ny Head of Marketing i selskapet og vil få ansvaret for å overbevise norske forbrukere til å verdsette Miinto, plattformen for de norske butikkene, fremfor utenlandske konkurrenter. Norsk detaljvarehandel er satt på agendaen og Jan er fast bestemt på at om norsk moteindustri skal overleve, trenger de bedre forutsetninger. Han har med egne øyne sett hvordan mindre byer i Norge (inkludert hans barndomsby Molde) har utfordringer med varehandel i sentrum, samt en utfordring med å møte konkurransen fra utenlandske nettbutikker. Butikkene sliter og den eneste måten å løse dette på er å slå oss sammen i kampen mot utenlandsk agenda.

Hagen sier:

- Vi har en kjempeutfordring i norsk detaljvarehandel. Norske klesbutikker sliter og hvem er det egentlig som ønsker tomme bysentrum? Alle snakker om oljekrisen, men få er klar over at 39 000 mennesker er sysselsatt i norsk moteindustri. Disse arbeidsplassene er helt avhengig av at norske butikker overlever og at handelslekkasjen til utlandet minimeres. Netthandel er kommet for å bli, men det gir ikke mening å kjøpe norsk mote fra utlandet.

Merete Beckman (tidligere eier av By Malene Birger Oslo), er hentet inn som ansvarlig Buyer og Brand Manager for Miinto. Hennes oppgave er å få norske merker med på kampen for norsk detaljvarehandel. Skal norsk moteindustri overleve trenger de gode kanaler ut til de norske forbrukerene, dette skal Miinto hjelpe til med.

Beckman har som tidligere butikkeier opplevd hvordan butikker blir presset av konkurransen fra de utenlandske nettbutikkene:

- Det er virkelig viktig for landets butikker å omstille seg til forbrukernes virkelighet, og det inkluderer nettet. Men det er ikke nok, det skal nye tiltak til, som kan fremme salg og gi læringsrik data, og samtidig også gjøre forbrukernes opplevelse bedre, når de handler i butikken. Det er disse tiltakene jeg skal jobbe med hos Miinto.no, å gi butikker og brands muligheter for en mer intelligent og givende fremtid.

Jake Petersen, Managing Director og Partner i Miinto.no forteller: - Med så sterke profiler har vi nå muligheten til å gjøre forbrukerne oppmerksomme på vårt brand og konsept i en høyere grad. Nettbutikken skal nå forbedres i et raskt tempo, så den i større grad imøtekommer forbrukerens ønsker og krav. Kjennskapen til Miinto sitt konsept skal økes betraktelig i Norge – hvor virksomhetens mål er å sette norske forbrukere i direkte kontakt med norske butikker og brands.

Han fortsetter:

- Fremover vil vi i større grad profilere butikkene og budskapet om å handle lokalt på nett. Det er Miintos forretningsmodell og hjertebarn, og vi syns at det er fantastisk at vi nå får flere ressurser til å øke kjennskapet til Miinto og norsk kommersiell handel. Med ansettelsen av to så dedikerte mennesker som Jan og Merete, kan vi for alvor spre budskapet hos forbrukerne, og mange butikker og brands som vi ønsker å samarbeide med. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS