Holzweiler er ett av det mest etterspurte norske merket internasjonalt. Fra venstre Andreas og Susanne Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler.

Norsk mote frister utenlandske netthandlere

Ifølge ferske data fra betalingstjenesten PayPal, er det først og fremst norsk mote som frister når utenlandske forbrukere handler fra Norge. Forbrukerne kommer oftest fra USA, men det markedet som er i sterkest vekst, er Nederland.

Publisert

Økningen i e-handel verden rundt har gjort det enklere enn noen gang for norske næringsdrivende å selge sine produkter til forbrukere over hele verden.

Klær og mote, reiser og print er de tre mest populære produktkategoriene blant personer i utlandet som handler fra Norge på nettet. Kundene kommer først og fremst fra USA, Tyskland og Storbritannia. Nederland, Israel og Sverige er derimot de markedene som vokser mest. Det viser ferske tall fra PayPal.

Jonas Breding

– E-handel har åpnet opp verden for norske næringsdrivende, og gjort det mulig for utenlandske forbrukere å handle i norske nettbutikker, sier Jonas Breding, nordisk leder i PayPal.

Mest populære kategorier

De mest populære produktkategoriene for utenlandske forbrukere som handler i Norge er*):

Klær og mote

Reise

Print

Sportsutstyr

Bildeler

Musikk og film

Varierte produkter

Elektronikk

Programvare

Kosmetikk

Hvor kundene kommer fra

Hvor de som kjøper produkter på nettet fra Norge kommer fra*):

USA

Tyskland

Storbritannia

Nederland

Sverige

Danmark

Israel

Canada

Frankrike

Australia

Vokser mest

Markedene som vokser mest når det kommer til å handle produkter på nettet fra Norge*):

Nederland

Israel

Sverige

Spania

Russland

Irland

Finland

Estland

Romania

Polen

Kina

Andre fakta fra IPSOS-undersøkelsen

Blant alle markeder som var med i undersøkelsen er klær (68 prosent) den mest populære kategorien av varer å handle fra andre land, etterfulgt av elektronikk og leker/hobby-utstyr (begge 53 prosent).

De største årsakene til at forbrukere velger å handle fra andre land er bedre priser (72 prosent), tilgang til varer som ikke finnes på hjemmemarkedet (49 prosent) og muligheten til å finne nye og interessante produkter (34 prosent).

De største drivkreftene for å handle mer fra utlandet, for de som allerede gjør det, er gode priser og sikkerhet. E-handlere bør tilby den billigste totalkostnaden (44 prosent), fri frakt (44 prosent) og sikre betalingsløsninger (38 prosent).

34 prosent av de som handler på nettet vil se prisen og kunne betale for varene i sin egen valuta.

Forbrukere fra Midtøsten (71%), Asia og Stillehavsregionen (70%), Afrika (68%) og Latin-Amerika (65%) har større tilbøyelighet til å bruke en mobil enhet i sammenheng med å handle på nettet enn resten av verden.

Utviklede markeder, som USA og Storbritannia har en sterkere preferanse for globale butikker eller butikker som bruker deres språk, enn øvrige markeder.

24 prosent av de som handler på nettet er urolige for om det de har bestilt kommer frem eller ikke. 22 prosent er urolige for om returprosessen er kronglete.

*) Informasjon hentet fra PayPals undersøkelse, gjort i samarbeid med Ipsos.

Powered by Labrador CMS