Zalando integrerer online og offline

Zalando har i løpet av kort tid blitt en europeisk gigant på netthandel. Nå jobber det tyske selskapet målbevisst med å integrere online- og offlinehandel.

Publisert

Zalandos program Integrated Commerce er hittil lagt opp i tre faser. Første del var et partnerprogram hvor flere partneres fysiske lagre ble koblet sammen med Zalandos nettplattform for å øke tilgjengeligheten av varer. Rundt 150 leverandører er med i denne delen av programmet.

Neste skritt var å koble til de fysiske butikkenes sortiment til to av partnernes (Adidas og Bodycheck). Den foreløpig siste delen av integrasjonsprogrammet gjøres gjennom det tyske systemet Gaxsys, hvor mindre, frittstående butikker kan koble seg til Zalandos netthandelsystem. Foreløpig testes dette ut blant et antall skobutikker i Tyskland.

I praksis foregår det slik at en ordre sendes fra Zalandos system til butikken, som får tilbud om å effektuere den fra sitt lager. Butikken får tre timer på å akseptere eller avslå ordren. Aksepteres den, har Zalando avtale med en transportør som kommer for å hente varen i løpet av en fastsatt tid. Avslås den, ekspederes ordren i Zalandos system.

- For mange mindre butikker er det for dyrt og ressurskrevende å etablere egen nettbutikk. Her får de muligheten til å komme på nett på en enkel og rimelig måte, sier Communication Manager Nordics i Zalando, Sigrid Dalberg-Krajewski.

- Hva er fordelen for Zalando – og for kundene?

- Vi får et mer fleksibelt system, vi utnytter varelagre og produkter som allerede finnes, og våre kunder får større tilgang til varer. Om ordren ekspederes fra oss, våre partnere eller de tilknyttede, selvstendige butikkene spiller ingen rolle for kunden. Det er Zalandos leverings-, frakt- og returbetingelser som gjelder uansett, sier Dalberg-Krajewski.

-

Powered by Labrador CMS