Interessen for gjenbruk er svært høy og økende – spesielt blant millenniumsgenerasjonen, sier Torben Hansen, leder for den nye satsingen i Zalando

Zalando lanserer brukt som ny kategori

Zalando lanserer en egen pre-owned kategori for kjøp og innbytte av brukte klær, sko og accessoirer direkte på plattformen.

Publisert

Tjenesten rulles først ut i Tyskland og Spania. For pre-owned-kategorien gjelder samme kjøpsvilkår med gratis frakt., og skal etterhvert bli tilgjengelig for kunder over hele Europa. I oktober står Belgia, Frankrike, Nederland og Polen for tur.

Lanseringen er et direkte resultat av økt etterspørsel og interesse for gjenbruk blant kunder.

– Interessen for gjenbruk er svært høy og økende – spesielt blant millenniumsgenerasjonen. Kundene mangler på samme tid en enkel og pålitelig tjeneste som kombinerer alt: Sømløs innbytte av produkter de ikke lenger ønsker å bruke, og en god handleopplevelse knyttet til brukte moteartikler på nett. Med lanseringen av Pre-owned er Zalando den første moteplattformen som tilbyr en enkel løsning for dette, og som tilpasser seg etter kundenes behov i større skala, sier Torben Hansen, VP for Pre-ownedkategorien i Zalando.

Med denne gjenbrukstjenesten kan kunder enkelt bytte inn sine brukte produkter direkte hos Zalando – uten å betale frakt. Ønskelistefunksjonen på plattformen er også oppdatert, for å gjøre det lettere å holde orden på garderoben. Her vil kundene kunne se alle produkter de har kjøpt på Zalando. De kan også laste opp produkter de allerede har, men som er kjøpt et annet sted, for så å bytte dem inn med bare noen få tastetrykk. Når kundene har byttet inn et produkt, kan de velge mellom å enten motta et gavekort på et representativt beløp hos Zalando, eller å støtte Røde kors eller WeForest. Al

le Pre-Owned-produkter fra Zalando blir kvalitetssikret, slik at de igjen fremstår som attraktive for potensielle kjøpere. Her gjelder også samme vilkår for frakt, betalingsalternativer og kostnadsfri retur. I tråd med bærekraftmålene, starter motegiganten med plastfri emballasje på alle ordre i Pre-owned-kategorien, og bruker resirkulert papir i stedet.

Lanseringen av Pre-owned markerer en milepæl i selskapets reise mot å bli kundens førstevalg når de skal handle moteprodukter på nett.

– Millioner av kunder besøker allerede Zalando daglig for å hente inspirasjon og gode råd. Pre-owned-kategorien til Zalando er et av de viktigste tiltakene vi iverksetter for å heve kundeopplevelsen på plattformen, forteller Robert Gentz som er en av gründerne og direktør av Zalando. Pre-owned-kategorien gjør det mulig for kunder å gi nytt liv til moteprodukter direkte på plattformen, og blir samtidig en viktig bidragsyter til Zalandos do.MORE-bærekraftstrategi: Å forlenge levetiden på 50 millioner produkter og redusere bruken av engangsplast innen 2023 er blant hovedmålene i strategien.

Powered by Labrador CMS