Norsk på moten
En oversikt over omsetningstall i den norske motebransjen, viser at norske designbedrifter har hatt en større prosentvis salgsvekst enn motebransjen for øvrig.
Av Elin Kathrine Saunes
Motebransjen representert av interesseorganisasjonen Norwegian Fashion Insititute har nylig samlet en oversikt som viser at motenæringen samlet omsetter for 58,2 milliarder norske kroner. Varehandelsbedrifter som Kappahl, Lindex og H&M representerer 31,9 milliarder av denne omsetningen, og disse har hatt en vekst på 2,9 prosent fra 2013 til 2014. Til sammenligning har norske designbedrifter hatt en omsetning på 11 milliarder i samme periode, som utgjør så mye som 26 prosent vekst.
– At norske motedesignere har vekst er gledelig. At veksten er større enn for motebransjen for øvrig er et bevis for at motekunder kjøper mer norsk design, både ute og hjemme, sier Linda Refvik, prosjektleder i moteklyngen Norwegian Fashion Hub.
Norsk design i motemetropolene
For første gang i norsk motehistorie er flere norske designmerker representert i de mest prestisjetunge butikkene ute i verden. Colette i Paris, Barneys og Saks i New York, og Dover Street Market i Tokyo, London og New York fører merker som Norwegian Rain, Swims, Haik, Kaibosh, Holzweiler og Tom Wood.
– Internasjonalisering er en av den norske moteklyngens strategier. De norske designbedriftene har jobbet hardt for å møte innflytelsesrike innkjøpere og knytte kontakter via ambassader og sammen med oss i Innovasjon Norge. At innsatsen nå betaler seg med økt internasjonal interesse er fantastisk, sier Mona Skaret, leder for næringsklynger i Innovasjon Norge.
Om Needlework & Technology
Needlework & Technology er en årlig fagkonferanse for mote i regi av moteklyngen Norwegian Fashion Hub. Konferansen arrangeres i år for tredje gang, og er norsk moteindustris fremste møtepunkt for utveksling av kunnskap, inspirasjon og faglige erfaringer som kan fremme norsk mote som en av framtidens næringer.
Needlework & Technology skal være et møtepunkt for norsk moteindustri, der mote som næring står i fokus. Hensikten er å fremme utviklingen av den norske moteindustrien som en av fremtidens næringer gjennom kunnskapsdeling, utveksling av erfaringer og samarbeid.
Om Norwegian Fashion Hub
Norwegian Fashion Hub er en Arena-næringsklynge som jobber for å styrke utviklingen av den norske moteindustrien. Målet er å bygge opp bransjen til en seriøs, bærekraftig og verdiskapende næring. Moteklyngen består av 28 motedesignbedrifter som gjennom felles innsats skal jobbe for å styrke omdømmet, kompetansen og kapitaltilgangen til den norske moteindustrien så vel som enkeltbedriftenes konkurranseevne nasjonalt og internasjonalt.
For mer informasjon:
Elin Kathrine Saunes, elin@nyeogklokehoder.no, tlf: 40 87 42 62