Norsk suksess med dansk kremmerånd
Hun kom til Norge i 1988 for å hjelpe noen gutter hun kjente med å selge Converse på varemessa på Sjølyst. 28 år etter forvalter Ruth Moxnes Munck sammen med ektemannen Fredrik Munck og fire entusiastiske medarbeidere ett av de meget godt etablerte moteagenturene i Norge.
Av Kari Gjerstadberget og Ove Hansrud
21 år gammel jobbet hun seg inn i bransjen, uten lønn i begynnelsen, men med lommepenger, eventyrlyst og et hjerte for mote. Hun har vært selger over så å si hele Norge, og kjenner kysten i Nord-Norge nesten like godt som det danske landskapet hun kommer fra.
Hun etablerte sitt eget agentur, Moxtex, i 1990,det hele begynte med showrom i en liten leilighet i Bogstadveien. Nå er Moxtex totalleverandør av mote til det norske markedet. Godt plassert i store lokaler i motemiljøet på Sjølyst, er hun og hennes entusiastiske medarbeidere en viktig destinasjon når Moteuka går av stabelen. Og nylig har agenturet hennes rundet 25 aktive år.
Det har vært både oppturer og nedturer, som for alle i bransjen, men nå føler Ruth at hun og gjengen hennes på fire medarbeidere, er der de skal være. De ivaretar selv sin egen import, og både distribusjon og logistikk håndterer de også. Det er effektivt og økonomisk, og de kommer tettere på kundene. Jentene jobber også gjerne «på gølvet» med varepakking. Slik beholder de nærheten til motefaget. Og økonomien i bedriften er god:
- Vi har ikke kassakreditt, og bruker ikke penger vi ikke har. Vi er litt gammeldagse sånn, men det kommer godt med i nedgangstider, sier Ruth.
I dag leverer Moxtex til rundt 200 butikker over hele Norge. Her finner du både den lille, eksklusive boutique’n, og større kjeder. De har overlevd i et marked som kan være tøft, og Ruth mener styrken til Moxtex ligger i at de kan tilby det litt spesielle i tillegg til mer standard mote:
- Vi har det jeg kaller «kryddermerker». Topper med print, det er kule farger og spenstige smykker. Det var vi som oppdaget Hipanema-armbåndene, sier Ruth.
Som dansk har hun selvfølgelig danske merker i «stallen», men også fra USA, Frankrike, Tyskland og Italia. Og Norge. Blant de viktigste merkene er amerikanske Hale Bob og danske Piezak.
Det danske kommer uansett godt med:
- Jeg har nok litt dansk kremmerånd i meg. Og jeg har ikke tenkt å gi meg på lenge ennå, selv om det nok ikke blir noe 50-årsmarkering. Men hvem vet? Så lenge det er gøy, holder jeg koken!
Stor jubileumsmarkering
Jubileumsmarkeringen fredag kveld ble en stor suksess. Rundt 160 personer var innom og fikk en hyggelig musikalsk opplevelse og show. Alex sushi serverte den beste sushi og DJ Alex Kentucky fra Ibiza sørget for topp stemming hele veien. Unge dansere fra Vinderen Danse Kompani og fem sangere fremførte en medley som fikk gjestene til å klappe og danse i ett sett. Høydepunktet var et fyrverkeri av saxofonist , svenske Emma Essinger, som viste et «trøkk» i sin fremføring som ga tilhørerne hakeslepp.
Gode resultater
Moxtex er i god medvind i jubileumsåret. Omsetningen kom opp i nærmere 39 millioner for 2015, en økning på rundt 25 prosent i forhold til 2014 (32 millioner). Hovedsakelig grunnet salgsøkning i merkene HaleBob, Jott og Pieszak Jeans. Resultatet før skatt ligger an til å øke til nærmere fem millioner, mot ca. 3,4 millioner i 2014, en økning på nærmere 45 prosent.
- Vi har hatt god fokus på valutasikring i fjor, og kombinert med så god økning i salget har dette gitt oss gode resultater. Vi har vært igjennom noen år med dårlige resultater (2009-2013), og det er derfor gledelig å se at vi nå har klart å ta igjen vår posisjon som en av de solide og veletablerte agenturfirmaene i Norge, sier Fredrik Munck.
- For 2016 budsjetterer vi med ca 10 prosent vekst i omsetning. Jeg ser på valuta som den største utfordringen for oss i år, da den lave kronekursen gir oss økte innkjøpskostnader, som ikke nødvendigvis kan belastes kundene i sin helhet. Men at bransjen står foran prisjusteringer er det ingen tvil om etter min mening, sier han.