Fotograf: Linn Flammier. Hår/make up: Pia Ruud. Modell: Karoline Haugstoga

Feminint med historiske røtter

- Feminine klær med historiske røtter. En hyllest til den fantastiske kulturelle skatten av en arv vi sitter på av folkedrakter jorden rundt.

Publisert

Slik beskriver Charlotte Høyem selv sine kolleksjoner. Nå satser hun for fullt med egen butikk på Grünerløkka i Oslo.

Hun studerte klesdesign ved Universität de Künste Berlin under Vivienne Westwood, og er preget av sin læremester, selv om stilen er en annen. Hun Jobbet i Paris og London med kjente merker som Westwood, Chloé og Boss, men ble lei av det overfladiske jaget og flyttet tilbake til Berlin, hvor hun startet sitt eget merke. Produserte i Stettin og solgte i butikker i Berlin, Køln, München og Düsseldorf. – Jeg gjorde alt selv, det gikk meget bra.

Etter at hun stiftet familie og fikk barn måtte hun prioritere annerledes . Etter 11 år i utlandet har hun base i Oslo og tar sats igjen, denne gangen på Grünerløkka.

Hun opplever holdningen til norske innkjøpere som annerledes enn i Tyskland: - Tyskerne var nysgjerrige og villige til å prøve nye ting. Det er mye vanskeligere å slippe til med et nytt merke i norske butikker. Innkjøperne er mer fokusert på kjente og etablerte merker. Derfor har jeg valgt å satse på egen butikk. «Snikåpnet» i mars, men har offisiell åpning 5. mai, under «Løkka-dagene». De første reaksjonene er svært positive, og jeg håper at butikken kan bidra til at merket blir bedre kjent, sier Charlotte.

Bakteppet for hennes design ligger i etnisk og historisk mønsterkonstruksjon, preget av det hun lærte av Vivienne Westwood. Inspirert av kulturer og tradisjoner i Asia, Eurasia og Europa og dragningen mellom kontrastene mellom naturnære Oslo og storbyen Berlin. Kjoler, skjørt, topper og bukser dominerer kolleksjonen i dag, men det kommer også kåper og jakker.

– Jeg er opptatt av å skape klær som gir både bevegelsesfrihet, komfort og stil. Det beste jeg kan høre, er at kundene sier at de føler seg skikkelig bra når de prøver klærne, sier hun.

- Hva er målet ditt?

- Å lage salgbare kolleksjoner som samtidig står for grunnprinsippene til god design. Jeg jobber for at merket skal bli så økologisk som mulig og være produsert så lokalt som mulig i Europa. Målet er å bli 100 prosent økologisk. Merket går inn i kategorien “slow fashion”: lar meg ikke styre av trender som kommer og går, men reduser frekvensen av endring ned til et mer bærekraftig tempo. Ingen bruk og kast, jeg tar heller bevisste valg om hva som legges ut på markedet.

Charlotte Høyem satser med egen butikk på Grünerløkka. (Foto: Ove Hansrud)

- Hvordan beskriver du kolleksjonen?

- Snittene er relativt rette og enkle, men en kombinasjon av mønsterføringen, konstruert volum og utarbeidete detaljer gir klærne en spesiell karakter. Mønsteroppbyggingen er basert på grunnformer inspirert av historiske folkedrakter. Denne type design skåner miljøet for bruk og kast, har maksimal utnyttelse av materialet og er en hyllest til den fantastiske kulturelle skatten av en arv vi sitter på av folkedrakter jorden rundt. De kommende kolleksjonene skal bygges opp av et utvalg av plagg som vil tilbys i forskjellige basisstoffer. Yndlingsplagg som forblir og går igjen i hver kolleksjon med supplering av nye modeller.

Mine plagg skal være behagelige å ha på. De skal ikke presse, stramme og hemme, men sitte som et skudd og sørge for maksimal bevegelsesfrihet i alle situasjoner. Hun skal føle seg sterk, sikker og selvstendig, uvanlig, fantastisk og uimotståelig. - Det er min lidenskap og plikt!

- Hvem er kundene dine?

- Jeg er utrolig stolt av å kunne si at den eldste og yngste som kjøpte akkurat samme kjole var 82 og 17 år gamle. Jeg har ikke tilspisset og definert kundegruppen og det viser seg at kolleksjonene har et bredt nedslagsfelt selv om designen er særegen. På kundelisten står også kjente skuespillere, politikere og artister både i Norge og Tyskland.

Powered by Labrador CMS