Mette Katrine Kaldhussæter viser fram vårens og sommerens kolleksjon i showrommet sitt, her er det håndmalt artisteri.

Katrin Uris kunstneriske lekenhet

På en strålende høstdag hvor solen varmet, inviterte Mette Katrine Kaldhussæter til sitt fargerike univers i showrommet i Gabelsgate. Kolleksjonen langs veggene fanger lyset ute og lover en lang og varm sommer med humørspredende farger.

Publisert

Av Tone Skårdal Tobiasson

Motebransjen har ikke mange stayere som merket Katrin Uri; men så er det heller ingen hvemsomhelst som står bak det. Mette Katrine Kaldhussæter startet karrieren for nesten 30 år siden i BikBok og kan mer enn de fleste om både fibre, materialer og ikke minst skaling av størrelser. I tillegg leverer hun både lekenhet, minimalisme og kunst i én og samme kolleksjon.

Resirkulering av høst/vinter sesongens print, i forminsket
versjon for vår og sommer.


- Artist-kolleksjonen er håndtrykk og i tillegg har vi en del digitalt trykk, men vi har i begge tilfeller utviklet våre egne mønstre i en tid hvor kopiering er en stor utfordring for bransjen, forteller Kaldhussæter og viser fram utflytende vintage-blomster som en dansk kunstner med fornavn Gitte står bak. I tillegg har hun en japansk stoffdesigner med bakgrunn fra Central Saint Martins som bidrar med helt unike mønstre. – Symphonie de Fleur er naivt og lekent, og trykket på en helt spesiell beige bakgrunnsfarge som kler norske hudtoner. Det er ikke så lett å få til, når det produseres i land med helt andre hudtoner, forklarer designeren som besøker alle sine leverandører og jobber tett med dem.
Det betyr å besøke en helt spesiell fabrikk i Kina hvor fargene blandes «med hjertet»: - Jeg sender selvsagt pantone-fargen til dem; men der blandes alt for hånd, forteller Kaldhussæter. Resultatet er uansett vibrerende vakkert.

– Jeansen produseres i Italia, ved en av de få gjenværende produsentene dere, mens jerseyen strikkes i Portugal, skjerfene lages i India og resten i Kina, forklarer designeren. – Kommunikasjon er noen av det viktigste når man jobber med produsentene. Det og tydelighet. At vi snakker samme språk.

Fargene blandes for hånd


Mangeårig erfaring, blant annet med gradering av plaggene, er en av hemmelighetene bak suksessen: - Jeg tegner i tall, det er helt uforståelig for meg når folk ikke kan gradere, smiler Kaldhussæter. Fibrene er hun også svært opptatt av, spesielt når de skal blandes. – Skjerfene mine er veldig populære, de er både i silke og i blandingen ull, bomull og kasjmir, som må være helt riktig for at trykket skal bli perfekt. I sammenheng med andre blandinger må jeg tenke hvor varmt det vil virke mot huden, eller hvordan det draperer. I denne buksen er det en del polyester rett og slett for å gi den tyngde.
- Kolleksjonen er i tillegg gruppert i farger, slik at ting passer sammen. Noen plagg, som denne skjorten, er veldig basic – men er rett og slett «den perfekte skjorten»; den du kan bruke til alt.

Et raskt blikk rundt i det lyse rommet er som en vitamininnsprøytning. Kaldhussæter forteller at hun har opp imot 100 butikker rundt i det ganske land, og at kundene er lojale og butikkene har kunder i alle aldre. Hun forteller om butikker i byer som Flekkefjord og langt i nord som klarer seg i en tid hvor mange har spådd at internett vil ta knekken på de fysiske butikkene. Muligens fordi hun også deler sin kunnskap om fibrene, hvorfor hun gjør de valgene hun gjør og tankegodset bak snitt og design, så får butikkene gode argumenter når det gjelder kvalitet og vedlikehold. – Vi holdt oss unna lin en sesong, men så fant jeg en kvalitet som var så bra at det bare var å kjøre på. I tillegg har vi noe ramie, en fiber som er litt mer porøs enn lin, og gir en fin vintage look. Jeg bruker bare Mulberry-silke – kvaliteten må være den beste. Utfordringen nå er prisen på merino-ull; det skaper problemer for oss alle.

Bærekraft og miljø er del av de utfordringene hun mener en presset bransje står overfor; men fiber og materialvalgene handler om å velge de beste alternativene til det de skal brukes til. Og selvsagt en passform som gir kundene gode klær. – Resirkulering for meg blir gjenbruk av forrige sesongs print i en forminsket versjon. Det er mitt bidrag! sier Kaldhussæter med en særs varmende latter.


Powered by Labrador CMS