Gründere med suksess: Kristoffer Liabø og Martin Steffensen

Suksess med klær til lange menn

Det norske klesmerket MediumTall har doblet omsetningen under pandemien. Nå satser de for fullt internasjonalt.

MediumTall ble startet av to barndomsvenner som begge er 192cm høye. Begge slet med dårlig passform. I 2015 startet de MediumTall som et sideprosjekt ved siden av full jobb, for å lage klær spesielt tilpasset høye menn. I fem år har merket vokst organisk. De 60.000 kronene de startet selskapet med har nå blitt til 4,4 millioner kroner i omsetning i 2020.

Sa opp jobben da Norge stengte ned

Da hele Norge stengte ned 12.mars stoppet salget fullstendig opp i to uker, men så skjøt det plutselig i været. Og da bestemte gründerne Kristoffer Liabø og Martin Steffensen seg for å si opp sine vanlige fulltidsjobber og satse for fullt.

Co-eid av 77 lange kunder

- Vi har alltid hatt veldig lojale kunder og vi ønsket at de skulle få en mulighet til å være med på reisen videre som en del av selskapet, sier Kristoffer Liabø, daglig leder i MediumTall. - Og nettopp fordi vi hadde så mange trofaste kunder bestemte vi oss for å lansere en folkefinansieringskampanje. Vi ville selge 10 prosent av MediumTall til kundene våre så de kunne være med på reisen.

Fulltegnet på 20 minutter

Kort tid etter vi lanserte kampanjen fikk vi en enorm interesse av kunder som ville bli medeiere. Vi skulle samle inn 2,5 millioner. Etter et par dager hadde vi over 400 interesserte og et indikert investeringsbeløp på over 13 millioner. Da vi gikk live tok det bare 20 minutter å bli fulltegnet, noe som var ny rekord for plattformen vi brukte.

Selger til verdens «høyeste» land

Nå har de to lange gründerne begynt fulltid i MediumTall og lanserte 23.januar internasjonalt, og selger nå til lange menn i hele verden. - Siden vi lanserte har vi solgt til høye menn fra Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland, England og USA. Vi ser at interessen er stor i utlandet og mulighetene er mange. Vi har foreløpig hatt en rolig start for å se hvilke land som responderer best, deretter skal vi analysere og bestemme oss for hvor vi satser hardest, avslutter Martin Steffensen.

Powered by Labrador CMS