Pelle Lønn sammen med Grethe Jørgensen
JBS Dovres butikk i Karenslyst Allé.

Ny sjef i JBS Dovre

- Det er kult å jobbe med et gammelt, norsk varemerke som Dovre, selv om det har danske eiere i dag. Det er et merke med tradisjoner og en god historie bak. I tillegg har vi en rekke solide merker, sier JBS Dovres nye sjef i Norge, Pelle Lønn.

Publisert

Han er back in business etter å ha vært ute av bransjen en periode. Han gikk av som sjef for IC Companies virksomhet i Norge etter at konsernet omorganiserte for å styre hvert enkelt merke fra Danmark. De siste to årene har han hatt undervisningsstilling ved en videregående skole og trivdes svært godt med det. Så godt at da han fikk forespørsel fra JBS om å overta country manager-stillingen i Norge etter Claus Jensen sa han først at han ikke var interessert. Men så var det dette med gamle sirkushester og lukten av sagmugg. Etter å ha tenkt seg om, blusset lysten på å gå tilbake til tekstilbransjen opp igjen, og han sa ja takk.

Han har alltid vært svært opptatt av å ha et tett og åpent forhold til kundene. - Desto mer jeg vet om kunden, desto bedre leverandør kan jeg bli. Hvis vi kan dele informasjon og fungere som partnere er det enklere å kunne legge opp til et utvalg og en vareflyt som passer den enkelte og som bidrar til meromsetning i butikken. Vi slipper den tradisjonelle selger/kunde-relasjonen hvor vi må pushe varer.

Vil være partner

Han vil gjerne utvikle et partnerskap med gjensidig tillit og dialog:

- Som leverandører har vi en viktig oppgave med å veilede og hjelpe kundene til å bli bedre til å spre kjøpene, velge leverandører som er lagerførende, og som har et godt logistikk- og suppleringssystem. Og forsøke å hjelpe dem til å etablere gode rutiner på supplering. Det er svært mye å hente med å organisere vareflyten riktig, at man får riktige varer i butikken til rett tid og ikke belaster likviditeten med å måtte betale for varer i februar/mars som ikke er salgbare før i april/mai. Og ikke minst bidra til at butikken har et gode rutiner for supplering.

Risikerer å tape omsetning

- Basevarene er svært viktig for lønnsomheten i alle typer butikker. Som lagerførende leverandør av småvarer og det man godt kan kalle melk og brød-artikler i butikken er vi ikke så trendavhengige og kan supplere varer året rundt. Våre tre selgere er ute på veien hele tiden. Men Norge er et langt og vidstrakt land, så det må nødvendigvis gå noen uker mellom hver gang vi kommer innom. Så jeg har en bønn til butikkene: Ikke vent til det blir tomt i hyllene. Lag deg gode rutiner for regelmessig supplering og send en mail eller ta en telefon til oss jevnlig, slik at du ikke går tom for størrelser og typer, selv om våre selgere ikke kommer innom akkurat da. Jeg ber ikke om dette bare på egne vegne, men for å bidra til å opprettholde en høy omsetning. Går du tom, taper du omsetning.

Alle basevarer på lager

Nærmere 90 prosent av våre varer kan suppleres i sesong. Vi lagerfører alle basevarer, men er avhengig av å få noe forhåndsordre på sesongvarer. Butikkene trenger ikke legge store bestillinger, men vi må ha en viss mengde forhåndsordre for å sette i gang produksjonen og etablere lager. Hvis ikke, kan vi ikke ta hele risikoen selv, og da vil det helle r ikke være mulig å få kjøpt disse varene i sesong.

Gode utsikter

JBS Dovre har vært gjennom en omfattende revitaliserings- og foryngelsesprosess de siste årene. Et samarbeid med fotballstjernen Ronaldo og merket CR/ har bidratt mye. Men også en omfattende produktutvikling og utvikling av gaveprodukter med to- og trepakninger har bidratt til en god utvikling. Konsernomsetningen gikk riktignok noe ned fra 232 til 210 millioner danske kroner fra 2013/14 til 2014/15, med et resultat på 5,9 millioner mot 6,7 millioner danske kroner året før. Valuta og utskifting av lokale agenter av CR 7 i Europa som ikke fungerte godt nok var hovedårsakene. Men ledelsen er fornøyd og har gode forhåpninger for fremtiden. Merkeporteføljen består av JBS, Dovre, Resterøds, CR7, Egtvedt strømper, Zack and done og Varde.

I Norge kom omsetningen opp i 27 millioner kroner i fjor. Organisasjonen i Norge omfatter to medarbeidere i administrasjonen, tre selgere pluss en butikk i Karenslyst Allé. Butikken administrerer også netthandelen i Norge.

Powered by Labrador CMS