
Flere innkjøpere på Moteuka
Moteuka i Oslo øker antall besøkende, mens både Stockholm og København opplever synkende besøkstall. Tall fra Norsk Moteforum viser en økning i antall besøkende innkjøpere på nær ti prosent i forhold til messen i februar i fjor.
- Svært gledelig, sier Arne Sørnæs, leder i senterforeningen i Norsk Moteforum. – Dette viser at det fortsatt er optimisme og framgang i den norske tekstilbransjen og at innkjøperne satser på fortsatt vekst i neste sesong. Vi ser også på økningen i besøkstallet som en bekreftelse på at den rammen vi har skapt rundt Moteuka fungerer godt. Vårt store mål er å få kjøpmenn på besøk i Oslo til å trives og reise herfra med gode minner.
Nær ti prosent flere innkjøpere kom til Norsk MOteforum under Moteuka. Her fra showrommet til Soyaconcept.

Vi har fått svært gode tilbakemeldinger på de tiltakene vi har gjort – ”relax hours” med mat og underholdning på ettermiddagene, med bransjefest og andre tiltak. Det var også gledelig mange som tok seg tid til å besøke ”Rookies”, utstillingen av elever ved mote- og kunstskolene i nabobygget til Moteforum, sier Sørnæs.
Ned i København
Like optimistisk er det ikke i etterkant av messene i København. CIFF og CIFFKids i Bella Center har bestemt seg for ikke å oppgi besøkstall. Men mange, blant dem det danske bladet Tøj, slår fast at besøkstallet totalt for messene var lavere enn i februar i fjor. Og nedgangen kommer først og fremst på CIFF og CIFFKids, blir det hevdet, selv om de nå har bestemt seg for at de ikke skal oppgi besøkstall. De andre messehallene rapporterer om omtrent det samme besøkstallet eller en liten oppgang i forhold til februar i fjor.
CPH VISION fikk noe flere besøk enn i fjor og registrerte 13.000 hoder gjennom telleapparatene. Terminal-2 hadde omtrent det samme besøkstallet som sist, rundt 13.800. Det var godt med utenlandske innkjøpere. Det ble blant annet registrert en økning på ni prosent i antall svenske gjester.
Færre danske innkjøpere besøkte CPH Kids, men det ble registrert flere utenlandske gjester. Besøkstallet var 3.314, noe som er på samme nivå som før.
CIFF i Bella Center sliter med å tiltrekke seg like mange innkjøpere som før.

Gallery hadde en prosent flere besøkende i forhold til forrige februarmesse og fem prosent økning i forhold til augustmessen. Christian Gregersen i Gallery er godt fornøyd med dette, og er spesielt glad for at mange store, internasjonale innkjøpere var til stede. Blant dem var Harvey Nichols, Mr. Porter, Barneys NYC, Asos, Net-à-Porter, Beams, Urban Outfitters, Colette, United Arrows og Libertys.
Utfordringer og frustrasjon
Det er ingen tvil om at de danske messearrangørene står overfor en rekke utfordringer. Ankepunktene mot moteuken i København er først og fremst at det går for mye tid og penger for innkjøperne når de skal være nødt til å reise mellom mange ulike messehaller. Fordi det er ulike eiere, har ikke samarbeidet mellom messestedene fungert godt nok, til tross for gjentatte forsikringer om at nå fungerer alt så meget bedre.
Til neste messe blir det et tettere samarbeid mellom CPH (Terminal-2og CPH Vision) og CPH Kids. I tillegg flytter CPH Vision og Terminal-2 sammen, slik at innkjøperne får en messehall mindre å tenke på. Men fortsatt er det stor avstand mellom CPH-konsernet og Gallery og CIFF. I en kommentar i det danske bladet Tøj uttrykkes frustrasjonen om manglende samarbeid slik:
” Alle messerne har deres udfordringer at slås med. CPH-koncernen med faldende messekvadratmeter. CIFF og Bella med konceptet og den nye børnemesse CPH-kids med for lidt kundetrafik. Eneste messe, der ligner noget af det gamle messehype, er Gallery. Ovenstående udsagn er ikke noget, vi har fundet på, men grundlæggende og repeterende antagelser og udtalelser fra adskillige udstillere og besøgende. (…)”
”Nu rykker nogle af messearrangørerne (CPH-koncernen plus samarbejdspartnere) tættere sammen – endda med et fremtidigt manifest om ærlighed og åbenhed som mantraer. Men ikke alle rykker sammen. CIFF og Gallery er ikke med. Så de flotte ord om samarbejde, busser frem og tilbage, hjælp og service på tværs af arrangører – både før, under og efter messerne bliver stadig ved tanken.
Der er efterhånden så mange kokke om den danske modeuge, at man både som journalist, udstiller, gæst og almindelig nysgerrig har opgivet at finde ud af, hvem der er hvem, hvem der vil og ikke vil samarbejde og hvem der arrangerer dette eller hint, med eller uden statstilskud. Endvidere er der ved at værre så mange talsmænd for modeugen, at der er konkurrence om at komme på skærmen og i bladene. Konkurrence er godt, men ikke når det forvirrer de vigtigste mennesker af alle – de, der skal købe dansk mode.”